VOORBESCHOUWING: Toppers Dames 1 en Heren 1

Na een, in vrijwel alle opzichten, heerlijk hockeyweekeinde vorige week, maken we ons op bij de jeugd voor de laatste competitiewedstrijden in de heenronde. Op zaterdag verwacht ik weer een oergezellig Adegeest met al die tientallen jeugdwedstrijden. Zondag kijken we natuurlijk uit naar de topwedstrijden, die voor Dames 1 en Heren 1 op het programma staan op Adegeest. Dames 1 ontvangt medekoploper Westland, terwijl Heren 1 de topper speelt tegen Ommoord MHC (OMHC), de nummer 2 van de ranglijst.

Jeugd

De velden 2, 3 en 4 zijn zaterdagmorgen 15 maart weer bevolkt vanaf 09.00 uur door onze E en F-jeugdteams en de spelvreugde die daar van afstraalt, werkt zeer aanstekelijk. Bij de D-meisjes speelt het merendeel van de teams uit, maar MD4 en MD6 kunnen wel op Adegeest worden bekeken. Wie om 09.15 uur aanwezig is, kan JD2 in actie zien op veld 1. Voor wie graag een kijkje wil nemen bij de tweede jongensteams wordt op zijn wenken bediend, want zowel JC2 als JB2 als JA2  spelen een thuiswedstrijd. MC4 en MC6 blijven dicht bij huis en hockeyen op eigen veld. MB4, MB5 en MB6 ontvangen zaterdag hun tegenstanders op Adegeest. Een vol thuisprogramma voor de A-meisjes, want MA3, MA4, MA5 en MA6 spelen voor eigen publiek.

Eerste teams Jeugd

Onze hoogste jeugdteams acteerden vorig weekeinde prima. Bij de jongens wonnen de A1 (laatste 10 seconden), C1 (uit tegen koploper HDS) en de D1 (na een 4-0 achterstand) allen met 5-4. Zaterdag 15 maart speelt MD1 om 10.45 uur thuis tegen Cartouche, nadat Forescate vorige week zaterdag de wedstrijd afgelast zag worden bij LOHC. Laat in de middag, om 17.15 uur, neemt MB1 het op tegen de enige concurrent in de top van de subtopklasse, MHC Voorhout. De bezoekers staan twee punten achter Forescate, dat het gat dus kan vergroten tot vijf punten. Om 15.45 uur treft JC1 Gouda JC1 en na de eerste zege uit bij koploper HDS moet Forescate ontzettend veel vertrouwen hebben gekregen. JB1 krijgt in de Super B bezoek van Hudito JB1, dat slechts één plek hoger staat. Mocht Forescate dit duel om winnen, hervindt de ploeg weer aansluiting bij de overige ploegen in het rechterrijtje. Aanvang 12.30 uur. JA1 speelt om 14.15 uur tegen Pollux. Bij winst, kan JA1 klimmen naar de tweede plek in de Topklasse en dat zou een voortreffelijk resultaat zijn. Daartoe moet echter eerst het lastig Pollux worden geklopt.

Dames 1 en Heren 1

De competitie in de derde klasse wordt natuurlijk niet beslist in de 14e speelronde, maar dit neemt niet weg dat de winnaar van het duel tussen Dames 1 en Westland D1 (aanvang 12.45 uur) zeer goede zaken doet. Beide ploegen delen de koppositie met 28 punten, al is het doelsaldo van Westland beduidend beter. Het verschil zit hem vooral in het aantal gescoorde doelpunten. Forescate kent de kracht van de bezoekers, want in Naaldwijk werd eerder dit seizoen met 5-1 verloren. Tot dusver was dit de enige Voorschotense nederlaag. Als alles klopt kan de formatie van Annemieke Stevens, met de steun van ons thuispubliek, de drie punten in eigen huis houden. Het wordt spannend.

Heren 1 had even tijd nodig om dit seizoen te wennen aan de nieuwe speelwijze en de nieuwe aanpak van trainer Willem Kauffmann, maar vanaf speelronde 4 is de ploeg vervolgens ongeslagen gebleven. Na de zwaar bevochten 4-3 zege op Barendrecht, deelt Forescate nu de derde plaats met Etten-Leur op twee punten achter Ommoord MHC (OMHC). Plek 2 is in de tweede klasse een promotieplek. Met OMHC heeft Forescate nog een appeltje te schillen, want de fysiek sterke Rotterdammers wonnen in eigen huis nog met 4-0. Toen viel daar niet zo veel op af te dingen, inmiddels zijn de verhoudingen wel veranderd. Dit OMHC scoort ontzettend gemakkelijk, maar incasseert ook meer goals dan Forescate. Beide clubs hebben nog een vergelijkbaar restprogramma. Forescate zal alles op alles zetten om OMHC beentje te lichten om zo op plek 2 te belanden. Het grote thuislegioen van Forescate is er klaar voor en zal zondag vanaf 14.45 uur de noodzakelijke 12e man vormen.

Overige senioren en veteranen

Evenals Dames 1 neemt Dames 2 het zondagmorgen 16 maart op tegen Westland. Heren 2 is nog steeds ongeslagen en ontvangt Rotterdam. Voor Dames A en Veteranen A staat er ook een thuiswedstrijd op het programma.

Ik wens iedereen veel hockeyplezier toe en hoop op mooie resultaten!

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate