EHBO en Blessures

Er wordt al veel gedaan om blessures bij het hockeyen te voorkomen. Dit begint al met de trainingen en de warming-up voor de wedstrijd. Toch kan het voorkomen dat in de wedstrijd een bal of een stick, hard een lichaamsdeel raakt. Vaak is het dan voldoende om de plek te behandelen met ijs of een pleister.

Bij een zwaardere blessure is het verstandig om eerst te bellen met de huisartsenpost dan wel langs te gaan op een Eerst Hulp. Zorg dat kinderen onder begeleiding van een ouder gaan en senioren onder begeleiding van een teamlid.

EHBO benodigdheden:
  • In het kleine keukentje in het clubhuis ligt zogenaamd blessure-ijs klaar in de vriezer. In de keukenkastje erboven liggen doeken om om het ijs te wikkelen.
  • EHBO artikelen zijn verkrijgbaar bij de bar in het clubhuis. Tevens bevindt zich in de grote keuken een reserve EHBO kist.
  • Achter de bar is een sleutel verkrijgbaar voor het EHBO hok. In het EHBO hok bevindt zich o.a. een brancard.
  • Achter de bar is tevens een sleutel verkrijgbaar voor het ambulancehek. Het is dan mogelijk voor de ambulance aan het hek te parkeren.

AED
Forescate beschikt over een defibrillator(AED). AED staat voor automatische externe defibrillator. De AED hangt in de gang naast het EHBO-hok (gang van de kleedkamers).

Een AED is een apparaat waarmee een elektrische schok aan het hart kan worden toegediend, indien er sprake is  van een levensbedreigende hartritmestoornis. Het hart kan na de stroomstoot weer zelf proberen een hartritme te krijgen. Met de komst van de AED is het voor omstanders mogelijk snel en adequaat te reageren bij een plotselinge hartstilstand. Nog voordat de ambulance ter plaatse is kan men al beginnen met reanimeren en defibrilleren.

In tegenstelling van wat de term "automatisch" doet vermoeden, is het niet zo, dat het apparaat alles zelf helemaal doet. Een AED is immers geen hartmassageapparaat. Net zo belangrijk als het op gang brengen van het hart door middel van een elektrische schok, is het noodzakelijk dat de bloedcirculatie van het slachtoffer op gang wordt gehouden om zuurstof naar de organen te blijven brengen. Vanaf het eerste moment tot de aankomst van de ambulance, moet er hartmassage en beademing worden gegeven.

Iedereen die een naaste in nood moet helpen, mag de AED gebruiken. Een cursus is niet verplicht maar helpt vaak  wel om angst door onbekendheid te overwinnen. Er komt niettemin wat meer kijken bij de eerste hulp dan het simpelweg aansluiten van de AED en op een knopje drukken. Daarom heeft Forescate een tiental vrijwilligers voorbereid door een opleiding. Forescate is dus klaar voor het geval dat we worden geconfronteerd met een hartstilstand.

Verzekering
De KNHB heeft voor aangesloten hockeyclubs een collectieve ongevallenverzekering en collectieve aansprakelijkheidsverzekering bij Interpolis afgesloten. Forescate is aangesloten bij de KNHB, de voorwaarden staan hier.

Welke schade is verzekerd?
  • Schade aan zaken van een ander waarvoor een verzekerde aansprakelijk is.
  • Schade aan een ander waarvoor een verzekerde aansprakelijk is.
  • Verwonding.
  • Ziekte.
  • Overlijden.
  • Trainingen voor en deelname aan wedstrijden, competities, circuits en kampioenschappen in het buitenland.

Wat is niet verzekerd?
  • Diefstal of vermissing van zaken.
  • Het organiseren van trainingen, wedstrijden, competities, circuits, kampioenschappen en dergelijke in het buitenland.
  • Het gebruik, het verstrekken of toedienen van doping.