Keepers
We hebben op Forescate een heleboel goede, enthousiaste keepers, die een bijzondere taak binnen hun team vervullen. Forescate wil jullie ondersteunen zodat alle keepers veel blijven leren en vooral met veel plezier blijven keepen!

Op deze pagina vind je de belangrijkste praktische informatie over het keepen:

Contactpersonen:
Voor vragen over de keepersuitrusting: Materiaalcommissaris Piet Hein Reidsma ([email protected])
Voor overige vragen over keepen en keeperstraining: Marlies van der Sluijs ([email protected])

Keepersuitrusting
De keepersuitrusting wordt per team door de MHC Forescate aan het begin van het seizoen aan de keeper of coach ter beschikking gesteld en blijft eigendom van de club. Per leeftijdscategorie en spelniveau wordt een set materiaal samengesteld. De coach of de vaste keeper is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de zorg van de uitrusting. Een keepersuitrusting bestaat uit: een helm die rondom het hoofd bescherming biedt, een body-protector, een paar legguards(beenbeschermers), een keepersbroek, een tock, klompen een set handschoenen en een tas.
Als er iets kapot gaat in de loop van het seizoen neem dan zo snel mogelijk contact op met de materiaalcommissaris.
Aan het einde van het seizoen wordt een inventarisatie gehouden onder de teams en aan de hand hiervan de inkoop afgestemd voor het nieuwe seizoen. Het is belangrijk dat per team de wensen aangaande het keepersmateriaal aangegeven wordt, zodat hiermee zo goed mogelijk rekening gehouden kan worden. In ons clubhuis heeft ieder jeugdteam een locker ter beschikking. Het is de bedoeling dat de keepers spullen hierin opgeborgen worden. Buiten deze voorziening is het niet toegestaan om materialen op de vereniging achter te laten. Tot slot: een keeperset vertegenwoordigt een waarde van € 600 tot € 2500, afhankelijk van leeftijdscategorie en spelniveau. Eenvoudig voor te stellen dat het op orde houden van dit materiaal jaarlijks een aanzienlijke investering met zich mee brengt. Laten we met elkaar dit kapitaal met zorg beheren. Zodra iets stuk dreigt te gaan of is gegaan kan het meestal nog wel gerepareerd worden. Neem hiervoor zo snel mogelijk contact op met de materiaalcommissaris.

Keeperstraining
Voor elk team vanaf de tweedejaars E-jeugd wordt keeperstraining georganiseerd. Deze training is elke week en duurt 45 minuten of een uur. De trainingstijden worden aan het begin van het seizoen door Kevin Segeren aan alle keepers doorgegeven. Als je vragen hebt over de keeperstrainingen of trainingstijden, kan je Kevin een bericht sturen. Als je een keer niet kan trainen, kan je je direct bij je keeperstrainer afmelden. De keeperstrainer zal ook direct aan jou doorgeven als er een keer een training niet doorgaat. Houd ook mhcforescate.nl in de gaten als je twijfelt over de weersomstandigheden!

Praktische tips voor keepers
De keeper is verplicht om een shirt te dragen met kleur die afwijkt van zowel het shirt van Forescate, als het shirt van de tegenstander. IJssalon Luciano in Wassenaar heeft voor alle jeugdkeepers zwarte shirt ter beschikking gesteld. Stuur een mailtje naar [email protected] als je dit shirt niet hebt!

Praktische tips voor trainers / coaches
  1. Betrek je keeper bij het team! Roep hem of haar erbij als je uitleg geeft, laat de keeper meedoen met de warming-up (eventueel verkort) en laat de keeper niet alleen met de uitrusting op het veld of in de kleedkamer achter.
  2. Zorg voor een goede warming-up! Zorg er voor dat de keeper goed warm kan worden voor een training en wedstrijd. Dit begint met inlopen & rekken, en daarna inspelen. Het inspelen begint rustig en laag, en wordt langzaam opgebouwd naar harder en hoog. Je kan dit 1 op 1 doen (bijvoorbeeld een speler of trainer/coach met de keeper) of met het hele team. Het doel van de warming-up is niet om te scoren, maar om de keeper klaar te maken voor de training of wedstrijd!
  3. Maak afspraken met je spelers over het afronden op doel. Als spelers tijdens de training vanaf de strafbalstip mogen slaan, heeft de keeper weinig kans om de bal te stoppen. Dit is demotiverend voor de keeper en het vergroot de kans op blessures. Zorg er daarom voor dat, als spelers vanaf de rand van de cirkel slaan, dit gebeurt onder druk (bijvoorbeeld: de speler moet binnen 2 tellen slaan, een verdediger kan de bal afpakken als hij niet opschiet). Als spelers verder in de cirkel komen, moeten ze gecontroleerd flatsen of pushen.

Meer tips en voorbeeld oefeningen & warming-ups staan op www.forescatekeepers.nl

Op www.forescatekeepers.nl vind je alles wat je nodig hebt over keepen zoals keeperstrainingen, tips voor trainers & coaches, filmpjes, uitleg over keepen, technieken en nog veel meer!
De site is bedoeld voor keepers, keeperstrainers, ouders van keepers, trainers, coaches en iedereen die verder interesse heeft binnen Forescate (als je nog geen wachtwoord hebt, kan je een mailtje sturen naar Marlies van der Sluijs: [email protected]).