Nieuw met ingang van zondag 21 maart !
Beste F-jes, coaches  en ouders,

Na de spannende wedstrijden van vorige week, zal het deze week niet  minder spannend zijn.

Er gaan Zondag een paar belangrijke dingen veranderen !

# Zo gaan we bijvoorbeeld vanaf nu met 6-tallen spelen.
Dat is dus 5 spelers (met "dobbelsteen-opstelling" zoals we die de afgelopen weken geoefend hebben) en nu dus ook een keeper.
Alle coaches krijgen zondag een eigen tas met echte stoere keepersspullen voor het team. Iedere week zijn er dus 2 spelers die een helft mogen keepen.

# Ook spelen we vanaf nu niet meer met 4 doeltjes per wedstrijd, maar maar met 2.   Dus 1 doel aan elke kant !
Het scoren van een doelpunt wordt dus iets moeilijker, want er is nu maar 1 doel waarin je kunt scoren, en daarin staat dan ook nog eens een keeper om dat doel te verdedigen.
Daarom dat we op de training ook zo oefenen op het naar elkaar overspelen van de bal, want dat zul je wel nodig hebben om een mooi doelpunt te kunnen scoren.

# Volgende week komen er waarschijnlijk ook een paar teams van andere clubs op bezoek bij ons. Een paar van onze teams zullen dus tegen die tegenstanders spelen.    Wie dat zullen zijn moeten we nog in overleg met de tegenstander bepalen.

# Op de training hebben we al een beetje het slaan geoefend.
Vanaf nu mag je ook in de wedstrijden slaan, maar natuurlijk alleen zonder gevaar voor anderen om je heen.
Dus: slaan mag, maar alleen als dat niet gevaarlijk is.  Een slag kan gevaarlijk zijn door het zwaaien van de stick, maar ook als je een bal door je medespelers of tegenstanders heen lijkt te slaan !  Wees dus altijd voorzichtig.   De spelleiders zullen gevaarlijke acties direct affluiten. Als je goed en veilig kunt slaan mag dat dus, maar als je dat nog niet kunt kun je beter nog even blijven pushen !

# In de afgelopen weken hebben jullie gezien dat de spelleiders ook steeds meer gaan letten op andere dingen die niet mogen.
Belangrijk is dat de spelleiders steeds meer zullen fluiten voor bijvoorbeeld "Shoot", dus het spelen van de bal met de voet.  Want dat mag niet, daarvoor is natuurlijk de stick bedoeld. Als een tegenstander de bal tegen jouw voeten speelt zal de spelleider daarvoor niet altijd fluiten, maar als je de bal echt tegenhoudt of als je de bal wegschopt met je voet, dan natuurlijk wel.

# Ook is het belangrijk dat bij alle vrije slagen, of "inslagen" vanaf de zijlijn altijd de veilige afstand van 5 meter genomen word.   En 5 meter is best veel, maar dichterbij is echt gevaarlijk !

Wat mag er nog meer ook alweer allemaal niet bij hockey ?

1. Spelen van de bal met de voet;
2. Te dichtbij staan bij een vrije slag, (denk aan de veilige 5 meter);
3. gevaarlijk zwaaien of te hoog zwaaien met de stick;
4. Op de stick van de tegenstander slaan;
5. De bal omhoog spelen;
6. Je tegenstander duwen;
7. Je tegenstander plagen, of dingen zeggen die je zelf ook niet graag over jezelf zou willen horen.
8. Het spelen met de "bolle" kant van je stick.
Het spelen van de bal mag alleen met de platte kant van de stick !
9. Bij inslaan vanaf de zijlijn binnen het doelgebied, mag de bal niet direct met een lange slag of push rechtstreeks in richting van het doel worden gespeeld. Dat is te gevaarlijk en ook wat te makkelijk.  Dus moet je eerst met een medespeler overspelen, of zelf met de bal 5 meter gaan bewegen.

wat mag er allemaal wel ?
veel plezier, mooi overspelen, mooie doelpunten, hard werken, samen na afloop wat limonade drinken, en thuis een verhaaltje schrijven voor de F-praatjes op de Forescate-site.

Wij hebben weer zin in aanstaande Zondag en jullie waarschijnlijk ook !

Tot slot nog een tip :
Zondagochtend start ook de Gezinsloop op en rond het sportpark, precies rond de tijd dat wij onze wedstrijden spelen.
Als u dus van huis gaat en de keuze hebt om met de auto of de fiets naar de hockeyvelden te gaan, dan adviseren wij de fiets, want parkeren zal wel eens erg moeilijk kunnen zijn !

Tot Zondag,

Jorina Biersteker