VOORBESCHOUWING: Thuisduels Dames 1 en Heren 1

We hebben een bewogen week achter de rug bij Forescate, maar we kijken uit naar het weekeinde van 16 en 17 april. Voordat het hockeyweekeinde aanbreekt, vindt een belangrijk commissieoverleg in het gemeentehuis plaats op donderdagavond 14 april die medebepalend is voor onze planning om deze zomer drie kunstgrasvelden te vervangen. Zondag 17 april spelen Dames 1 en Heren 1 op eigen veld thuis tegen Dopie en Alphen.

Voor ik begin aan deze voorbeschouwing, wil ik alle teams, coaches, managers, commissieleden, scheidsrechters en onze tegenstanders hartelijk danken voor de indrukwekkende minuut stilte die ter nagedachtenis aan ons overleden jeugdlid Eline Stoker in acht is genomen bij de wedstrijden in het afgelopen weekeinde.

Vervanging kunstgrasvelden

Omdat het een voorbeschouwing betreft en vervanging van de kunstgrasvelden alle hockeyers aangaat, hierbij even aandacht voor het raadsspreekuur op donderdagavond 14 april om 19.00 uur. Ik zal als voorzitter van Forescate tijdens het raadsspreekuur op het gemeentehuis inspreken voor de Commissie Mens en Samenleving (waar Sport onder valt). Dit om te benadrukken dat het terecht is dat in het door het College Burgemeester & Wethouders opgestelde raadsvoorstel met bijbehorend Toetsingskader wordt voorgesteld om nu geld vrij te maken om de fundering van de kunstgrasvelden 1, 2 en 3 in juni 2016 te vervangen. De stichting SBSSA vervangt in dat geval tegelijkertijd de toplaag van deze 3 kunstgrasvelden. Als de gemeenteraad op 12 mei hiermee instemt, heeft Forescate in augustus 2016 de beschikking over 3 vernieuwde kunstgrasvelden en dat is ook keihard nodig. Onze stuurgroep vervanging kunstgrasvelden is de afgelopen week al op bezoek geweest bij alle zeven plaatselijke politieke fracties en heeft daar uitvoerig onze positie toegelicht.

Jeugd

Als altijd start de zaterdag met onze E- en F-jeugd en dat is altijd de moeite van het bekijken waard. MD4 en MD6 spelen thuis, maar dat geldt ook voor het grootste gedeelte van de C-lijn (MC2, MC3, MC4, MC5, MC6 en MC8). MC5 speelt op veld 1 en dat doen later op de dag ook MB7 en MA3. MA5 is eveneens ingepland voor een duel op Adegeest. JD3 en JD4 verwachten vele Voorschotense fans zaterdag. Wie de hockeykunsten van de JC-lijn wil bewonderen kan komen kijken naar JC2, JC3 (veld 1) en JC4. JB2 is niet meer te stuiten en scoort aan de vleet, dus dat belooft spektakel zaterdag, maar dat laatste is wellicht ook aan de orde bij JB3. Speciale aandacht natuurlijk voor MA4, dat vorige week niet speelde. Zaterdag om 11.00 uur komen zij wel weer in actie in Gouda. Het zal niet gemakkelijk zijn om de focus te verleggen naar het hockey, maar ik hoop wel dat dit een goede afleiding is. Zondagmorgen speelt MC5 de eigen competitiewedstrijd op veld 1 en ook JB3 komt zondagmorgen op veld in actie. Vanaf 09.30 uur is het de beurt aan de Benjamini ’s en de Kabouters.

Eerste teams Jeugd

6-0-2. 6x winst en 2x een nederlaag. Prachtige cijfers van afgelopen zaterdag van onze hoogste jeugdteams. Zonder een ander team tekort te doen was de 2-3 zege van MB1 bij Hurley de meest in het oog springende zege. Door deze stunt is alles nog mogelijk in Super B voor MB1, dat 3e staat op 3 punten van koploper Gooische. De 5-1 zege van JC1 op Ring Pass was ronduit knap en MA1 is na de nipte 1-0 zege op Derby koploper in de Topklasse. Bij de meisjes speelt zaterdag alleen MD1 thuis en wel om 12.00 uur tegen Tempo ’34. MD1 gaat steeds beter presteren en is opgeklommen naar plek 2. JA1 speelt om 13.45 uur thuis tegen Hudito JA1 en dat is de koploper in de Topklasse. Toch is Forescate niet op voorhand kansloos, want dit team heeft voldoende kwaliteit.

Eerste teams Senioren

Forescate Dames 1 had een vrij competitieweekeinde, maar speelde wel een oefenwedstrijd tegen Roomburg. Gelukkig verloor het onderstaande Noordwijk in de tweede klasse en blijft het gat met Forescate 7 punten. Uit deze tweede klasse degradeert maar 1 club. Het is wel zaak dat de formatie van Esther Mieremet gaat sprokkelen. Misschien moet dat zondag 12.45 uur maar gewoon gebeuren op eigen veld tegen middenmoter Dopie uit Delft. Daar zit overigens Hans Verheij op de bank, die sinds enkele maanden als ad-interim veldtrainer Forescate H1 onder zijn hoede heeft. Hans of geen Hans, wanneer je thuis gelijk kan spelen tegen koploper Alecto, moet een overwinning tegen Dopie ook binnen de mogelijkheden liggen.

De Forescate-aanhang genoot zondag van een prima eerste helft met 4 prachtige goals van Forescate tegen Haarlem. Na de pauze was het wat minder, maar de 8e zege in de laatste 9 duels was wel een feit. Mooi dat de revaliderende Willem Kauffmann de laatste 20 minuten zijn gezicht even liet zien. Inmiddels is Forescate terug te vinden op de 3epositie, 6 punten achter Terriërs. Zoals bekend geven de eerste twee plekken recht op promotie. De volgende testcase doet zich zondag voor als Alphen langskomt in Voorschoten en dat is de club die tot vorige week 3estond in de tweede klasse. Ook Alphen zal een heel ander Forescate treffen dan in de heenwedstrijd en als het allemaal loopt bij de ploeg van Marja Spreij zou de volgende overwinning best wel eens een feit kunnen worden. Aanvang van deze, op voorhand, leuke hockeyconfrontatie is 14.45 uur.

Overige senioren en veteranen

Heren 2 en Heren 3 komen op eigen veld in actie. Heren 2 ontvangt om 12.45 uur Westland en Heren 3 neemt het om 11.00 uur op tegen Groen Geel. Veteranen B treft om 14.45 de Alblasserwaardse Hockeyclub Souburgh. Dames A start om 11.00 uur tegen Craeyenhout. Uit welingelichte bronnen heb ik vernomen dat dinsdag 19 april de eerste kampioen een feit zal zijn en dat is, niet helemaal verrassend, Dames DA. Dat moet gebeuren in een uitwedstrijd bij Rotterdam.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate