VOORBESCHOUWING: Topper Heren 1 bij Alliance

Voordat er weer en vakantieperiode voor de deur staat, speelt de jeugd nog een competitieronde. Hopelijk met redelijk voltallige tams, want aan de vooravond van de vakanties is dat altijd maar de vraag. De eerste teams bij de senioren hebben een normaal programma de komende weken. Heren 1 speelt zondag de kraker uit bij Alliance, de huidige koploper. Een wedstrijd om naar uit te kijken. Dames 1 heeft ook te maken met een lastige opponent, want het gaat op bezoek bij Zoetermeer.

Jeugd

Het is altijd de moeite waard om te kijken naar onze E/F-jeugd en dat is zaterdagmorgen vanaf 09.00 uur niet anders. MD2, MD3, MD5 en MD7 komen allen op eigen veld in actie zaterdag. Bij de C-meisjes veel uitwedstrijden, maar gelukkig kan ook een kijkje worden genomen bij MC7. Een vol thuisprogramma in de B-lijn, want MB2, MB3, MB4, MB5 en MB6 staan als eerste op het wedstrijdformulier. MA2, MA4 en MA6 verwachten bij hun wedstrijden de nodige Voorschotense hockeyfans langs de lijn. JD2 en JD4 zorgen bij de overige jeugd voor de jongensinbreng op Adegeest.

Zondagmorgen is het weer de beurt aan de Kabouters en de Benjamini ‘s.

Eerste teams Jeugd

4-1-3. 4x winst, 1 knap gelijkspel van JA1 tegen koploper Hudito en 3x een nederlaag. Verrassende nederlagen waren er voor MA1 en JB1. Het door blessures geplaagde JD1 verloor ook. MB1 blijft uitstekend presteren in Super B en won de 2e uitwedstrijd op rij. JC1 en MD1 zijn ook al heel lang in goede doen en MC1 won simpel in Rotterdam. MA1 ontvangt in de Topklasse Ypenburg om 15.45 uur op veld 1 In deze topklasse zijn veel teams aan elkaar gewaagd, maar dat Spirit vorige week te sterk was voor koploper Forescate was een koude douche. Hopelijk kan tegen Ypenburg de schade worden hersteld. MB1 heeft met nog 4 speelronden te gaan nog alle kans op plek 1 of 2 in Super B. Het Groningse GHBS maakt de verre uitreis naar Voorschoten waar het om 12.30 uur wordt verwacht. Forescate heeft 20 punten meer, maar zal dezelfde scherpte moeten opbrengen als bijvoorbeeld in de uitwedstrijd tegen Hurley. Als de punten worden binnengehaald, kan het zich opmaken voor een prachtig competitieslot. Een vroegertje voor MC1, dat al om 09.00 uur uit de startblokken schiet tegen het bezoekende Barendrecht. Om de top 3-positie in de Topklasse te behouden, zal gewonnen moeten worden.

De titelkansen van JB1 werden vorige week sterk gereduceerd doordat het kopje onder ging bij Derby en dat mag dit team nooit gebeuren. Zaterdag speelt het om 17.30 uur op eigen veld tegen HGC JB2. JC1, de nummer 3 in de Topklasse, treft koploper LOHC JC1 om 14.15 uur op veld 1. Een interessante krachtmeting, want LOHC won tot dusver bijna alles en JC1 speelde dit seizoen prima tegen de andere topploegen en verloor uit maar nipt van de huidige koploper. JD1 heeft het heel lastig dit seizoen en is nog steeds op zoek naar de eerste thuiszege in de subtop. Zaterdag is om 10.45 uur Dordrecht JD1 te gast bij Forescate.

Eerste teams Senioren

Forescate Dames 1 speelde 50 minuten lang een goede wedstrijd tegen Dopie, maar vergat zichzelf te belonen. De 1-0 voorspong stond niet in verhouding tot de kansen en toen de accu leeg raakte, slaagde Dopie er helaas toch nog in om langszij te komen. Dames 1 moet nog een punt of  4 halen om zich in veiligheid te spelen. Het onderaanstaande Noordwijk behaalde wel de eerste seizoenzege deze week tegen Westland, maar kreeg ook drie punten in mindering en staat daardoor nog steeds op 0 punten. Forescate heeft voldoende kansen om die punten behalen, maar de uitwedstrijd tegen promotiekandidaat Zoetermeer is zondag natuurlijk geen gemakkelijke opgave. Uiteraard zal Dames vanaf 12.45 uur wel alles geven om een resultaat uit het vuur te slepen.

Heren 1 is helemaal in zijn element. De concurrent voor plek 3 in de 2e klasse, Alphen, werd in een spectaculair duel met 4-3 aan de zegekar gebonden en dat betekende de 9e zege uit de laatste 10 duels. Of die reeks verder wordt doorgezet zal zondag blijken als Forescate op bezoek gaat bij Alliance, dat met Terriërs aan kop gaat met 37 punten. Zoals bekend promoveren de nummers 1 en 2. Het gat bedraagt nog 6 punten, maar dat was net voor de winterstop nog 13 punten. De koplopers voelen de hete adem van Forescate dus in de nek. Alliance heeft na deze voormalige megavoorsprong alles te verliezen en zal de druk wel voelen. Forescate reist zondag vooral in goede vorm en met veel zelfvertrouwen af naar Heemstede. Onze aanhang is natuurlijk van harte welkom om de ploeg bij deze topper vanaf 14.45 uur te steunen.

Overige senioren en veteranen

De eerste titel van dit seizoen kon dinsdag al worden gevierd door Dames DA, want de 0-5 zege bij Rotterdam was ruimschoots voldoende voor het behalen van de zoveelste titel op rij. Proficiat, dames! Dames 2 ontvangt zondag om 11.00 uur Victoria en op datzelfde tijdstip is het de beurt aan Dames 3, dat Groen Geel ontvangt. Dames 4 neemt het om 13.00 uur op veld 1 op tegen Derby. Veteranen B is om 13.00 gastheer voor Krimpen.

Ik wens onze hockeyteams een sportief en succesvol hockeyweekeinde toe.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate