VOORBESCHOUWING: Wordt het weer een topweekeinde?

Wat was het een uitstekend weekeinde voor onze eerste teams vorige week. De hoogste jeugdteams wonnen allemaal, terwijl een dag later Dames 1 en Heren 1 de koplopers vloerden op Adegeest. Hopelijk valt er in het weekeinde van 5 en 6 november weer veel te genieten bij al onze teams. Dames 1 speelt weer een topper bij Houten en Heren 1 reist af naar Barendrecht.

Jeugd

Als bijen zoemen onze E- en F-jeugd weer rond op zaterdagmorgen op Sportpark Adegeest. MD4, MD6 en MD7 zien we op eigen veld in actie en dat is ook aan de orde voor alle Meisjes C-teams, die zonder uitzondering op vertrouwde grond uitkomen. Hoe anders is dat in de A en B-lijn waar alleen MB5 en MB6 thuis in actie komen. JA2 en JA3 (RIO veld) en JB2 staan zaterdag als eerste team op het wedstrijdformulier. JC2 en JD2 kijken er ook naar uit om het Voorschotense publiek tophockey voor te schotelen. Om 10.00 uur is er volop de gelegenheid om ons G-team op het Tokyoveld de strijd aan te zien binden met Gouda.

Op zondagmorgen spelen MA2 en MA6 uitwedstrijden en natuurlijk zijn onze Kabouters en de Benjamini ’s weer superactief op onze eigen velden. Om 15.00 uur spelen de Trimmers een hockeywedstrijd.

Eerste teams jeugd

7-1-0. De regelmatige lezers van deze voorbeschouwing weten wat dit betekent. Zeven overwinningen, één gelijkspel (JD1) en geen nederlagen voor de A1, B1, C1 en D1 jongens en meisjes. Omdat ook Dames 1 en heren 1 wonnen, was er bijna sprake van een ‘perfect strike’. Natuurlijk waren de ogen gericht op MA1 dat in Super A in Heerenveen met 1-7 won. De 0-3 zege van JB1 viel op in Berkel, terwijl MD1 in het stadion van HC Rotterdam met 0-5 triomfeerde. MA1 ontvangt zaterdag om 14.15 uur op het eigen RIO-veld Cartouche MA1 en dat wordt een prachtduel. Cartouche is favoriet, want zij speelden vorig seizoen nog Landelijk. MA1 kan dus aan de bak. MC1 ontvangt om 09.00 uur Wateringse Veld en hopelijk gaf de overwinning van vorige week veel zelfvertrouwen, zodat er wellicht wederom een driepunter in zit. MD1 treft op het RIO-veld HGC D3 om 12.30 uur en is lekker bezig. Onze meiden willen dolgraag laten zien dat zijn eigenlijk een niveautje hoger moeten spelen. JB1 deed het prima tegen Berkel en mag zich nu opmaken voor de thuiswedstrijd om 16.00 uur tegen Hudito JB1 dat na het verlies tegen Leonidas nog puntloos is. JD1 is om 10.45 uur op het RIO-veld gastheer voor onze buren van Roomburg JD1. Nadat de zege tegen Leonidas de D1 net ontglipte, zullen de boys gemotiveerd zijn om dat recht te zetten tegen Roomburg.

Eerste teams senioren

Wie had durven voorspellen voor het begin van de competitie in de tweede klasse dat Dames 1 na zeven duels de trotse koploper zou zijn? We wisten dat Dames 1 zich had versterkt, maar deze competitiestart is echt prima te noemen. Zeker in ogenschouw nemende hoe de enige nederlaag in Dordrecht tot stand kwam. Vorige week ging koploper Etten-Leur kopje onder in Voorschoten en sportief gaven de Brabantsen na afloop aan dat de zege verdiend was geweest. En ze waren zeer complimenteus over de wijze waarop de scheidsrechters dit duel leidden. Ook leuk om te horen. Zondag is de focus volledig gericht op HC Houten. Deze ploeg lijkt één van de sterkste teams in de afdeling en scoorde al 23x in 7 duels. Toch verloor ook Houten, onder de rook van Utrecht, al twee maal (met 2-3 van Etten-Leur en met 2-1 van Westland). Het wordt dus spannend, maar dat maakt deze klasse ook leuk. Hopelijk staat Forescate als nieuwe koploper op scherp vanaf 12.45 uur.

Heren 1 lijkt zich wekelijks te verbeteren. Een moeilijke competitiestart is overwonnen en de nieuwe speelstijl krijgt Forescate steeds beter onder de knie. Dat bleek in de gewonnen oefenduels tegen Cartouche JA1 en eersteklasser Groen Geel, maar beslist ook in de thuiswedstrijd tegen koploper De IJssel. De formatie van onze ex-coach Willem Kauffmann verloor kansloos met 4-1 en het Forescatepubliek werd verwend. Toch mag er nog lang geen sprake zijn van zelfgenoegzaamheid, want voorlopig moet Forescate qua punten eerst aansluiting zien te krijgen bij de Top 3 (Rijswijk, IJssel en Schiedam). Daartoe is een overwinning nodig bij het onderaanstaande Barendrecht, dat het aanzienlijk minder doet dan vorig seizoen. Het is aan Forescate om te laten zien dat het ook dit duel geconcentreerd en scherp kan spelen. aanvang 14.45 uur.

Overige senioren/veteranen

Heren 2 neemt het zondag op tegen Rijswijk H2 om 13.00 uur en dan heeft Dames A al gespeeld tegen HBS om 11.00 uur. Dames B ontvangt om 13.00 uur Berkel. Op datzelfde tijdstip is het de beurt aan Dames 3 dat Leonidas met open armen ontvangt. Vorige week won Dames 3 nog met 1-12 bij Groen-Geel. Dames 4 hockeyt om 15.00 uur tegen HGC en om 11.00 uur is Veteranen A gastheer voor Bloemendaal.

Steun onze teams waar mogelijk op enthousiaste en respectvolle wijze. Ik wens iedereen een sportief en succesvol weekeinde toe. Veel succes allemaal!

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate