Huub van der Post, VRIJWILLIG-CENTRAAL

In deze rubriek wordt regelmatig een vrijwilliger voorgesteld zodat de mensen achter Forescate beter bekend worden en om hen op deze manier eens uit de schaduw te halen en in een welverdiend zonnetje te zetten. De eerste twee weken staat het artikel op de voorpagina, daarna blijven de artikelen terug te lezen onder 'Vrijwilligers' van het keuzemenu.

Ditmaal is de beurt aan Huub van der Post.

''Met veel plezier heb ik, Huub van der Post, het stokje van Dirk overgenomen voor een bijdrage aan de rubriek 'Vrijwilliger Centraal'.

Afgelopen jaar heb ik als voorzitter van de werkcommissie Nieuwe Kunstgrasvelden de eer gehad om het selectieproces voor de vervanging van de kunstgrasvelden te mogen begeleiden. Voordat ik hier op door ga, eerst iets over mijzelf.

Ik woon samen met Wendy en samen hebben wij twee sportieve dochters Amber (14) en Danique (12) die beiden bij Forescate hockeyen. Voordat Amber en Danique bij Forescate zijn gaan hockeyen, had ik geen enkele ervaring met de sport. Op de basisschool was voetbal mijn grote passie, dat ging op de middelbare school over in tennis. Na jaren in een herenacht te hebben geroeid, ben ik nu op de woensdagavond op het hockeyveld te vinden bij de trimheren.

Door het enthousiasme van Amber en Danique over de hockeysport ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Forescate. Eerst gezellig langs de lijn, vervolgens als coach en daarna 2 jaar als lijncoördinator.

In het dagelijks leven ben ik vastgoedontwikkelaar bij een woningontwikkelaar in Den Haag. Hierin komt alles samen wat ik leuk vind: rekenen, tekenen, organiseren en uiteindelijk iets tastbaars realiseren in de ruimtelijke omgeving.

Ik was dan ook meteen enthousiast toen Forescate mij in de zomer van 2015 vroeg of ik de werkgroep wilde leiden die was opgericht voor de vervanging van veld 1, 2 en 3.

Mijn gebrek aan kennis van aanleg en onderhoud van kunstgrasvelden werd gelukkig in ruime mate gecompenseerd door de kennis en kunde van mijn mede werkgroepleden Aad Bol en Ad de Gruiter.

De opdracht vanuit de club en de SBSSA was duidelijk. Vervang van veld 1 t/m 3 in de zomer van 2016 binnen het door de SBSSA beschikbaar gestelde budget. En dit natuurlijk met zo min mogelijk overlast voor de leden en de club.

De eerste fase van het project bestond uit het inventariseren van de wensen van de SBSSA en de club. Wat moet er precies vervangen worden (alleen velden of ook de fundering, hekwerken, etc.), welk type veld heeft de voorkeur, vanuit spelbeleving, exploitatiekosten en budget. Daarnaast bestond de wens om veld 2 en 3 van elkaar scheiden, zodat de veiligheid toeneemt en toeschouwers een beter zicht op het veld hebben.

Om goed inzicht te hebben in de bestaande situatie hebben we een adviesbureau opdracht gegeven om van de fundering, de velden en toebehoren de technische staat te omschrijven.

De inventarisatie was tevens de basis voor de uitvraag bij vier leveranciers/aannemers van kunstgrasvelden. Wij wisten immers precies wat de staat van de fundering was en zo konden wij de aannemers overtuigen scherpe aanbiedingen beer te leggen. Zonder de gebruikelijke opslagen voor onvoorziene risico’s in de branche.

Gaandeweg het proces werd het duidelijk dat het financieel mogelijk was om voor een tweede waterveld te gaan. Hiermee sluiten we niet alleen aan bij de huidige norm in het veldhockey, maar maken we het ook voor de breedteteams (het overgrote deel van de club) haalbaar om ook (bijna) wekelijks op een waterveld te spelen.

In het eerste kwartaal van 2016 brak dan eindelijk het grote moment aan: de start van de aanbesteding. Op basis van ons Programma van Eisen hebben wij 4 leveranciers  uitgenodigd voor het uitbrengen van een offerte. Dit blijft altijd een spannend onderdeel van het proces, want je hoopt natuurlijk dat er partijen zijn die vanwege commercieel belangen een hele scherpe aanbieding willen doen.

Forescate was voor leveranciers een interessante club: zij kunnen in één keer 3 velden vervangen bij een grote club midden op een strategische plek in de Randstad, waardoor Forescate als showcase voor andere clubs kan fungeren.

Het resultaat van de aanbesteding is bij jullie bekend. Polytan, leverancier van de Olympische en in de toekomst ook de WK velden, heeft niet alleen de scherpste aanbieding gedaan in aanschafprijs, maar tevens in onderhoud. De keuze voor Polytan

heeft Forescate in één keer in de hoofdklasse van de clubs met kunstgrasvelden geplaatst, maar tevens de zekerheid dat wij gedurende 10 jaar tegen lage exploitatiekosten kunnen genieten van de velden.

Droom/ambitie

Forescate beschikt nu over een complex op Olympisch niveau, waar vele leden wekelijks veel plezier aan beleven. Mijn grote wens voor de club is dat het proces rond teambegeleiding en teamselectie transparanter en volgens een duidelijke visie verloopt. Maak hiervoor gebruik van het organiserend vermogen binnen en buiten de club en geef ruimte aan nieuwe ideeën en leden die hier iets aan bij willen dragen.

Forescate heeft nog altijd een veel te lange wachtlijst voor jeugdleden. Hoe mooi zou het zijn als we door (nog) efficiënter gebruik van de velden de aspirant leden die nu nog langs de zijlijn staan ook een plek in een leuk team kunnen bieden.''

Huub geeft graag het stokje door aan Leontine Diemel (coördinator maatschappelijke doelen) om te meer te leren over de ervaringen met het multifunctionele gebruik van het clubhuis.