VOORBESCHOUWING: Zondag de topper Heren 1-Rijswijk

Het weekeinde van 18 en 19 maart belooft een prachtig hockeyweekeinde te worden. Alle teams hebben weer een extra trainingsweek achter de rug en er staan mooie wedstrijden op het programma. Zondag 19 maart ontvangt Dames 1 eerst Berkel en Rodenrijs, waarna de absolute kraker tussen Heren 1 en Rijswijk wordt gespeeld. Dit zijn de nummers 2 en 1 van de tweede klasse. Dit spektakel wordt gevolgd door het eerste T-dansant van 2017.
Verder worden rond 14.00 de zaalkampioenen gehuldigd en wordt later ook de opbrengst van de Grote Clubactie bekend gemaakt alsmede de beste lotenverkoper. Ook is er een spandoekencontest rond de duels van D1 en H1.

Jeugd

Zaterdagmorgen om 08.45 uur starten de eerste F-jeugdteams op Adegeest, waarna een keur aan E- en F-teams volgt. JD2 en JD4 zijn van plan te knallen op eigen terrein en ook JC3 en JC4 hebben het thuisvoordeel. Bij de  meisjes kunnen onze hockeyfans hun hart ophalen bij de wedstrijden van MD4, MC2, MC3, MC5, MC6 en MC7. In de B-categorie is het de beurt aan MB4 en MB7 om de punten in Voorschoten te houden. MA2 treedt aan op het RIO-veld, maar ook MA3, MA4, MA5 en MA6 staan als eerste op het wedstrijdformulier. Zondagmorgen is het wederom genieten van onze Benjamini ’s en Kabouters, die de kunsten van de hockeysport aangeleerd krijgen.

Eerste elftallen jeugd

2-0-6. Het was niet bepaald het weekeinde van de hoogste jeugdteams van Forescate. MA1 leed een verrassende nederlaag in Huizen in Super A, Leonidas was te sterk voor JA1 én JB1, MB1 verloor thuis van Zoetermeer en ook MD1 en JD1 konden het niet bolwerken. Overwinningen  waren slechts weggelegd voor JC1 (dat stevig uithaalde in Alphen) en MC1. De offday van MA1 kan hopelijk zaterdag worden rechtgezet in de thuiswedstrijd tegen Amersfoort om 14.15 uur op het RIO-veld. MA1 staat desalniettemin nog steeds 2e. MC1 neemt het om 09.00 uur op het RIO-veld op tegen de nog ongeslagen koploper Rotterdam MC2. Forescate staat drie punten achter en moet eigenlijk winnen om de strijd om plek 1 spannend te houden. In de sterke Topklasse van JA1 heeft Forescate maar 1 punt meer dan Gouda A1, dat zaterdag om 16.00 uur de volgende tegenstander is. Een mooie gelegenheid om afstand te nemen van de bezoekers. Op papier mag het nog puntloze Westland geen enkel probleem opleveren voor JC1, dat om 12.30 uur staat ingepland op Adegeest. JD1 speelt om 10.45 uur op het RIO-veld tegen OMHC JD1. Mogelijk dat de eerste zege na de nieuwe poule-indeling zaterdag een feit wordt voor de formatie van Steven Altenburg.

Eerste elftallen senioren

Dames 1 ontvangt Berkel en Rodenrijs en tegen die ploeg werd voor op speeldag 2 vrij gemakkelijk gewonnen. Forescate leed afgelopen zondag een 4-3 nederlaag tegen Groen-Geel na een hele aantrekkelijke, spectaculaire wedstrijd. In deze wedstrijd met twee erg aanvallend ingestelde teams kwam Forescate liefst 3x terug na een achterstand tot Groen-Geel het laatste woord had. Tegen Berkel zal Forescate willen laten zien dat ze niet ten onrechte tot de sterkste ploegen in de tweede klasse worden gerekend. Berkel heeft inmiddels 13 punten vergaard en staat 9e. Dames 1 kan best een steuntje in de rug gebruiken vanaf 12.45 uur, dus kom onze dames steunen!

De absolute topper in de tweede klasse bij de mannen wordt zondag om 14.45 uur gespeeld in Voorschoten. Forescate H1 ontvangt dan Rijswijk H1. Na het gelijkspel van de Voorschotenaren in Alphen leidt Rijswijk de dans met 2 punten voorsprong op Forescate. In Alphen speelde Forescate een bijzonder matige eerste helft en miste de gretigheid die de ploeg zo kenmerkt. Alphen profiteerde en nam een 2-0 voorsprong. Laat in de tweede helft kwam H1 toch nog langszij (2-2) en het had in de slotfase zelfs nog de volle winst mee kunnen nemen. Rijswijk boekte een zwaarbevochten overwinning op Pijnacker. Forescate heeft nog wat goed te maken tegen de koploper, want het duel in Rijswijk werd tamelijk kansloos verloren doordat het team aan het begin stond van een aantal ingrijpende veranderingen. Uiteindelijk kwam het goed en inmiddels is Forescate alweer sinds 2 oktober ongeslagen. Met de steun van onze omvangrijke eigen aanhang moet het toch mogelijk zijn om de koppositie in de tweede klasse te heroveren.

Overige senioren en veteranen

Dames 2 ontvangt zondag 19 maart om 11.00 uur Alecto. Heren 2 is om 13.00 uur gastheer voor Leonidas, terwijl Veteranen A om 11.00 uur AMHC Rood-Wit treft.

Ik hoop op een prachtig hockeyweekeinde met een gezellig T-Dansant en wens onze teams mooie resultaten toe.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate