Teleurstellend einde hockeyseizoen met een positief vooruitzicht
Met de nodige teleurstelling hebben we het hockeyjaar moeten afsluiten zonder de competities uit te mogen spelen. Aan de ene kant begrijpelijk om niet mee te werken aan de verspreiding van het coronavirus, aan de andere kant heel erg jammer, want sporten in de buitenlucht is gezond, zowel fysiek als mentaal.

Wat we ook erg missen is de typische einde-seizoens-gezelligheid met mooi weer, veel barbecues en zelf georganiseerde teamactiviteiten. Gelukkig is het nog wel mogelijk om de (jongste) jeugd op 19, 26 juni en 3 juli tegen 1 van de omliggende verenigingen een wedstrijd te laten spelen. De wedstrijd secretariaten zijn druk bezig om dit onderling te plannen.

Met een meer dan halfvol glas kijken we naar de toekomst. Het perspectief is goed. Besmettingen en ziekenhuisopnames dalen snel en het vaccinatietempo is eindelijk opgevoerd. We hebben er lang op moeten wachten. We kijken met vertrouwen naar een nieuw hockeyjaar waarin we weer gewoon kunnen spelen. Met elkaar en eindelijk weer tegen andere clubs.

Er zullen vast nog wel wat kleinere beperkende maatregelen overblijven, maar we gaan uit van een soort ‘business as usual’ en bereiden ons nu al voor op een nieuw jaar. De veteranen en trimmers mogen zich verheugen op een spetterende opening van het nieuwe seizoen met een trimhockey toernooi dat op 28 augustus door de Vrienden van Forescate wordt georganiseerd. Het feest dat er omheen wordt georganiseerd zal voor alle senioren toegankelijk zijn. Zij hebben immers het meest last gehad van de beperkende maatregelen. We hebben er nu al zin in. Bovendien zullen we ons langzaam gaan voorbereiden op een lustrum jaar. In juli 2022 zullen we 60 jaar bestaan en dat gaan we vieren!

Op de achtergrond is Forescate in beweging gebleven. Met doorlopende kosten en afnemende inkomsten hebben de vrijwilligers, commissies, sponsoren, werknemers en het bestuur er alles aan gedaan wat er mogelijk was om binnen de maatregelen in beweging te blijven. Interne competities voor de jeugd, langer doortrainen en een alternatief programma om fysiek en mentaal fit te blijven zijn georganiseerd in een jaar waarin ongeveer iedere week het programma moest worden bijgesteld door veranderende omstandigheden.

Voor het komende seizoen moeten we nu al van alles organiseren. Teamindelingen, trainers en coaches vinden voor alle teams, opstarten trainings- en wedstrijdschema’s, veranderingen bij de KNHB, onderhoud en ga zo maar door. We streven er naar dat iedereen zoveel mogelijk op zijn of haar eigen niveau kan spelen. Voor degenen met meer ambitie, voldoende uitdaging en voor degenen die gezelligheid voorop stellen, het plezier. Dat lukt niet altijd voor 100%, maar we doen er echt alles aan om het wel te laten slagen.

We hopen dan ook dat iedereen zich toch beseft dat er ondanks de bijzondere omstandigheden achter de schermen keihard is gewerkt. Ik wil dan ook iedereen die daar aan mee heeft gewerkt hartelijk danken voor deze uitzonderlijke inspanning. Ook het bestuur beseft dat ze veel van haar vrijwilligers en werknemers vraagt. We moeten dan ook zoveel mogelijk samen de club draaiende houden. Alleen dan blijft hockey en alles er om heen mogelijk en betaalbaar. Er is naast een gebruikelijke rij- of fluitbeurt of bardienst nog zoveel meer te doen qua organisatie of begeleiding. Met andere woorden wat kun jij voor de club doen? Forescate maak je namelijk samen sterk!

Martijn Schoonhoven