Zaalhockey Arbitrage, let op: wijziging bij de Jeugd

Met ingang van dit zaalseizoen is er een wijziging in het fluiten van de wedstrijden van de A/B/C/D/E/F-jeugd.

In plaats van het meenemen van 1 eigen scheidsrechter bij iedere wedstrijd, fluiten dit seizoen 2 scheidsrechters van het thuisspelende team alle 3 de achtereenvolgende wedstrijden in het 3-luik rond hun (thuispelende)team.
Het thuisspelende team is tevens het team dat de zaalleiding heeft.

Dit betekent in de praktijk dat een team niet langer alle speeldagen een scheidsrechter naar alle (uit-)wedstrijden hoeft mee te nemen. Het team hoeft slechts op de speeldagen dat het zaalleiding heeft, te zorgen voor 2 scheidsrechters die alle 3 de wedstrijden van het 3-luik fluiten.

Dit heeft tevens als voordeel dat deze thuis-speeldagen vaak in een sporthal in de buurt worden gespeeld waardoor het mogelijk ook makkelijker wordt om scheidsrechters bereid te vinden om te fluiten.

Omdat de wedstrijden gefloten worden in een thuishal wordt het met de nieuwe methode ook makkelijker voor verenigingen om vanuit hun arbitrage-commissie (beginnende) fluiters te begeleiden. Een bijkomend voordeel van 2 scheidsrechters van dezelfde vereniging zal zijn dat er minder onderlinge discussie is over arbitrale beslissingen. Na afloop van de zaalcompetitie zullen we deze nieuwe methode evalueren.

Deze methodiek geldt niet voor de senioren. Die blijft hetzelfde als voorgaande jaren, dat wil zeggen dat ieder team 1 scheidsrechter meeneemt voor de eigen wedstrijd.

Wanneer is een team het thuisspelende team?
Het team staat aangewezen als thuisspelend team als het team zaalleiding heeft, ook als de wedstrijd in een andere hal gespeeld wordt dan de eigen hal. (Dit kan voorkomen als de eigen hal onvoldoende ruimte beschikbaar heeft en er naar andere hallen uitgeweken moest worden, als de vereniging meerdere ‘eigen’ ‘thuis’hallen heeft of als er gespeeld wordt in een poule van 6 teams).
Op de KNHB Standenmotor staat aangegeven wanneer een team de zaalleiding heeft.

Met vriendelijke groet,
Ad de Gruiter
MHC Forescate zaalhockeycommissaris a.i.