Resultaten enquête over zaalhockey

Resultaten enquête
Graag delen we de uitkomsten van de enquête over zaalhockey en de mogelijkheid van een eigen blaashal. Deze mogelijkheid en de haalbaarheid ervan wordt momenteel door een aparte commissie uitgewerkt.

Achtergrond
Het bestuur had de (anonieme) enquête uitgestuurd om een beter beeld te krijgen of er voldoende draagvlak is voor een volwaardig zaalhockeyaanbod en om het tekort aan zaalcapaciteit in Voorschoten op te lossen met behulp van een blaashal op eigen terrein. Ondanks dat we geen professioneel enquêtebureau zijn, hebben we ons best gedaan vragen te stellen om de haalbaarheid van een zaalhockey met blaashal te toetsen. Als bestuur willen we graag een goed hockeyaanbod leveren voor iedereen. In de huidige situatie met een chronisch tekort aan passende zaalhockey capaciteit zal dat nooit lukken en moeten we bovendien te ver reizen voor trainingen en wedstrijden. De komende jaren verwachten we geen verandering in de lokale zaalcapaciteit.

Uitkomsten
De respons was met 456 reacties hoog en, naar onze mening, voldoende representatief.
Een ruime meerderheid (81%) ziet zaalhockey als een volwaardig onderdeel van het hockey aanbod. Gezelligheid en plezier in het hockeyspel wordt als (zeer) belangrijk ervaren (94%). Daarvoor is ontwikkeling van de vaardigheden in de zaal belangrijk (81%).
Een ruime meerderheid (83%) ziet een blaashal als een goed alternatief voor het huidige tekort, een kleine groep (11%) vindt de huidige capaciteit toereikend.
Ook wil een ruime meerderheid (70%) betalen voor een dergelijke oplossing. Een minderheid kan niet (16%) of wil niet (14%) betalen voor een blaashal.
Wat de financiering betreft is er maar een kleine groep (17%) die mee wil betalen aan de aanschaf van de blaashal zelf. Een grote groep weet het nog niet (45%) of kan/wil dat niet (38%).
Of men wil helpen bij de extra werkzaamheden die er nodig zijn voor de op- en afbouw van de blaashal en organisatie er omheen geeft een divers beeld. De meesten willen wel meehelpen (49%). Een deel wil daar wel externen voor betalen (9%) of hulp inhuren én externen betalen (16%). Een kwart wil überhaupt niet mee helpen, of voor hulp betalen. Als we kijken naar de uitkomsten per soort respondent, dan komt het beeld in grote lijnen overeen met het totaal beeld.

Naast de gesloten vragen was er ruimte voor opmerkingen. Daar is door een aantal respondenten gebruik van gemaakt. De belangrijkste conclusies daaruit is dat een deel groot voorstander is van het initiatief, maar er zijn ook kritische kanttekeningen gemaakt over trainingen en verschillen tussen teams.

Vervolg
We zien in de uitkomsten genoeg draagvlak om een blaashal op eigen terrein formeel aan de leden voor te leggen in een speciale algemene ledenvergadering. We hadden sowieso een tussentijdse Algemene Leden Vergadering nodig door de veranderde wetgeving voor rechtspersonen, zoals ook voor MHC Forescate. Uiteindelijk zullen de leden zelf over dit onderwerp dienen te stemmen en het plan moeten goedkeuren.
De aanschaf van een blaashal heeft namelijk financiële en organisatorische consequenties voor de vereniging die goedkeuring van de ALV behoeft. Op zich heeft de club een voldoende sterke financiële balans om te kunnen lenen voor een blaashal. De meeste kosten zitten in de exploitatie van de hal, de afschrijving ervan en de trainingskosten. In sommige gevallen zullen er geen extra kosten zijn, voor een grote groep zal wel er een stijging van de kosten zijn. Iedereen zal uiteindelijk meer en gestructureerde zaalhockeybegeleiding krijgen, zowel de breedte als de topteams. De uitleg daarover behoeft natuurlijk de nodige nuance en een stevige onderbouwing.
De leden moeten dan ook zo goed mogelijk geïnformeerd worden over de achtergrond en de consequenties. De blaashal-commissie zal de communicatie en onderbouwing met medewerking van het bestuur voorbereiden. We schrijven daarom voor maandag 13 juni een ALV uit en zullen in voorbereiding daarop met stukken komen die iedereen ter voorbereiding kan doornemen. We raden iedereen aan zich goed in te lezen en vooral te komen stemmen op de ALV. Voor de junioren geldt dat alleen de ouders stemgerechtigd zijn over zaken met een financiële impact.