Eindejaarsbericht

De donkere, koude periode is inmiddels aangebroken, afgelopen woensdag de kortste dag en het jaar is bijna ten einde. Inmiddels is voor de meeste teams de competitie van het veld overgegaan naar de zaal. In maart pas keren we weer terug op het veld.

Ons eerste dames elftal staat op een keurige 8eplaats in de poule, maar de teams staan akelig dicht op elkaar. Al met al een mooie prestatie aangezien dit hun eerste jaar is in deze sterke poule. Voor de mannen is het hele seizoen al spannend, na veel mooie wedstrijden staan ze op een prachtige tweede plek, weliswaar vier punten achter de koploper, maar weer vijf punten voor op nummer drie.

De jeugdteams hebben begin december hun laatste veldwedstrijden kunnen afronden. In maart ligt een nieuwe poule klaar om in te strijden voor het kampioenschap. Voor JO16-1 en JO14-1 (vroeger zouden we JB1 en JC1 zeggen) ligt er na de winterstop een zeer uitdagende competitie te wachten. Zij zijn in de herfst beiden als eerste in de subtop geëindigd, waarmee ze nu opschuiven naar respectievelijk de Super B en InterDistrictsCompetitie C jeugd. Echte winterkampioenen op hoog niveau! Hulde en gefeliciteerd jongens (en begeleiding)!!

De laatste weekenden was het sowieso gezellig druk op de club. Sponsor Jumbo Tom van Vliet was langs gekomen om de albums voor de plaatjesactie uit te delen. Met een korte toespraak en de overhandiging aan de eerste kinderen is daarmee voor de derde keer een verzamelalbum van onze club gekomen. Dit keer niet alleen met de plaatjes van de (jeugd)teams zelf, maar ook met een stukje over de club en haar geschiedenis. Een collectors item dus in dit lustrumjaar.

Als klap op de vuurpijl mochten we een paar weken geleden Conny van der Meijden feliciteren met haar koninklijke onderscheiding van ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Conny kreeg deze ridderorde vanwege haar verdiensten voor het vrijwilligerswerk dat ze ondanks haar beperkingen voor de ALS patiëntenvereniging, Spierziekten Nederland en onze club heeft gedaan en doet. Ze is daarmee een voorbeeld voor ons allen.

Naast al dit mooie nieuws plaatsen we toch wat kritische noten. Het valt op dat het geregeld lastig is om iedereen te motiveren om de wedstrijden te fluiten waarvoor ze worden ingedeeld. Fluiten is spannend. Als club spelen we daarop in door de scheidsrechters te helpen met begeleiding. De groep begeleiders is echter nog wat klein. Graag vragen we ouders zich aan te melden voor de begeleidersgroep óf om in ieder geval te komen kijken wanneer jouw kind scheidsrechter is. Fluiten is namelijk ook heel leerzaam, goed voor de ontwikkeling als hockeyer en hoort er gewoon bij.
Voor al onze toeschouwers van de wedstrijden geldt dat we met respect voor de scheidsrechter langs het veld staan. Geen scheidsrechter is van sneren van langs de lijn ooit beter gaan fluiten.

Nu de club de winter periode in is gegaan staat het werk alles behalve stil. De jeugdteams zijn de zaal in. Dit jaar hebben we het grote geluk dat HTZ heeft kunnen regelen dat er in de gymzaal van de British School getraind kan worden. Voor het eerst in de Forescate geschiedenis staan alle jeugdteams nu om de week met een vaste trainer in de zaal te trainen op het zaalspel.
Meer hockey in de zaal is een lang gekoesterde wens van de club en vooral ook van de leden. Tijdens de ALV van begin oktober hebben we ook kort stil gestaan bij de wens om een blaashal op eigen terrein neer te zetten. Hoewel een meerderheid van de ondervraagden in de enquête dit voorjaar aangaf een dergelijke hal te willen hebben, is het met de sterk gestegen (energie)kosten onverantwoord om daar nu al in te investeren. Uitstel is wat ons betreft geen afstel en we kijken naar manieren waarop we kosten kunnen beperken, bijvoorbeeld door samenwerking te zoeken met andere verenigingen die ook met zaalcapaciteitsproblemen zitten.

Het bestuur kijkt bovendien hoe we structureel meer inkomen kunnen krijgen uit andere bronnen naast contributies, zoals sponsoring, bar omzet en extra verhuur. Verhuur zou mogelijk zijn, bijvoorbeeld door het clubhuis uit te breiden waarmee we extra ruimtes creëren én ons clubhuis een upgrade kunnen geven. Het idee is dat dit op langere termijn ook nog een positieve kasstroom oplevert ten gunste van de vereniging. Best een ingewikkelde puzzel in deze dure tijden, maar ook een mooie uitdaging.

Sowieso gaan we de energiekosten terugbrengen door het dak van zonnepanelen, zonneboiler en warmtepomp te voorzien. Dat vergt een flinke investering waar we liefst op korte termijn een extra ALV voor uitschrijven. De beslissing tot aankoop en financiering moet namelijk nog door de leden worden goedgekeurd. Voor wie de laatste ALV gemist heeft is er een jaarverslag beschikbaar; te vinden achter de inlog op de Forescate website.

Genoeg te doen dus, ook voor de tweede seizoenshelft en de rest van het kalenderjaar. Daarover gesproken, we kunnen altijd hulp gebruiken. We hebben momenteel hele goede vrijwilligers die onwaarschijnlijk hard werken aan een sterke en vitale club, maar we kunnen zeker wat meer handjes (en hoofden) gebruiken. Meer weten? Stuur een bericht naar [email protected] We snappen echt wel dat dit soort algemene oproepen net zo goed worden gehoord als een vallende speld kort na de ontploffing van zwaar vuurwerk vlak bij het oor, maar we doen ‘m toch maar. Forescate maak je namelijk samen sterk.

We hopen jullie (senioren leden, ouders van jeugdleden en vrienden van Forescate) op 13 januari te zien bij het Nieuwjaarsgala, aanmelden kan via www.mhcforescate.nl/lustrum

We wensen iedereen hele fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en sportief 2023

Het bestuur van MHC Forescate