MHC Forescate JO16-1 herfstkampioen en door naar ‘Super B’

Zaterdag 25 november was een spannende dag voor de jongens van MHC Forescate JO16-1. Zou het ze lukken om het felbegeerde ticket naar de ‘super b’ binnen te slepen? Immers dit was het doel dat de coach Nannino de Wilde en de jongens zich hadden gesteld. Een grote ambitie, omdat alleen de eerste plaats in de poule hier toegang toe geeft. En de concurrentie was stevig.  Hoewel de jongens het in eigen hand hadden, was de spanning er niet minder om. Temeer omdat het team verzwakt was door afwezigheid van een zieke speler.

Omdat de week ervoor het beslissende verschil niet had kunnen worden gemaakt. Dat was niet gelukt tijdens een thuiswedstrijd tegen Ypenburg die werd bemoeilijkt door hevige regens en een verzadigd waterveld en een geweldige keeper van de tegenstander die alle dreigende inzetten wist te pareren waaronder een goed genomen strafbal. Maar gelukkig hadden onze jongens achterin de concentratie kunnen vasthouden om de spaarzame maar toch gevaarlijke tegenaanvallen te neutraliseren.

De beslissende wedstrijd werd daarom gespeeld tegen en in Bennebroek. Het werd een spannende wedstrijd, waarbij Forescate het verschil in de eerste twee kwarten niet leek te kunnen maken, maar op karakter en inzet door bleef gaan. En zowaar het lukte om met een comfortabele 0-1 voorsprong de kleedkamer in te gaan. Terwijl onze jongens met het hoofd in de wolken uit de kleedkamer waren teruggekeerd, wist Bennebroek de droom te verstoren door een snelle goal in het derde kwart. Daarmee was  Forescate voor het kampioenschap weer afhankelijk van het resultaat op de andere velden. Zo bleef het spannend.

En die spanning was terug te zien op het veld. Waar Forescate in de thuiswedstrijd Bennebroek met mooi combinatiespel vakkundig had opgerold, wist het team dit spelniveau deze keer niet tentoon te stellen. Maar op inzet en individuele klasse kwamen onze jongens toch weer op 1-2. Dit kwam als een verlossing, maar de vreugde hierover was wederom van korte duur door opnieuw een snelle tegengoal van Bennebroek.

Op karakter en met de nodige voorzichtigheid bleven onze jongens op zoek gaan naar de bevrijdende winnende goal. Het was hun eigen verdienste dat ze in de laatste minuten de winst binnen wisten te slepen. Met een prachtige sleeppush werd een strafcorner verzilverd.  De vreugde was groot bij de jongens, en eindelijk konden ze het kampioenschap vieren.

De kampioenstaart die een week in de vriezer had gelegen, kon eindelijk worden aangesneden. En onder de bezielende klanken van Queen’s ‘we are the champions’ werd het feestje gevierd. De jongens werden na afloop door de coach een medaille omgehangen en met lovende woorden toegesproken. Omdat de laatste concurrent de laatste poule wedstrijd had verloren werd het kampioenschap uiteindelijk gehaald met een ruim verschil.

Gefeliciteerd jongens van de JO16-1 en begeleiding met dit fantastische resultaat. Heel veel succes toegewenst in de ‘super B’.

Teskst John Kootstra

Foto Aldo van der Meulen