Update van beheer velden

Beste hockeyers,

Graag geven we vanuit de commissie beheer een update van het onderhoud op en rond de velden. Het is inmiddels alweer 7 jaar geleden dat de watervelden in 2016 zijn aangelegd bij Forescate. Het laatste jaar was te merken dat de velden erg vuil zijn en dat er water op de velden bleef staan. Tevens gaat de verlichting achteruit en vallen er hier en daar lampen uit.

Beheer heeft samen met de stichting SBSSA (die verantwoordelijk zijn voor de velden) onderzoek laten doen d.m.v. advies in te winnen bij 2 onafhankelijke adviseurs. Hieruit zijn een aantal adviezen gekomen.

De geadviseerde maatregelen:

·        Onderhoud drainage velden;

·        Onderzoek reiniging velden;

·        Groen beheersing;

·        Onderhoud verlichting.

Bevindingen maatregelen:

Onderhoud drainage velden

De afgelopen week is de drainage door gespoten. Hierbij is duidelijk geworden dat er veel (roest)bezinksel in de drainage is achtergebleven en veel wortels door de drainage heen zijn gegroeid. De drainage leidingen zijn van de wortels ontdaan en leidingen hersteld waar mogelijk. Dit zal in de toekomst regelmatig gecontroleerd gaan worden.

Onderzoek reiniging velden

De vervuilde velden hebben te maken met de algen die in het veld zitten, dood zijn maar niet afgebroken en afgevoerd worden, waardoor er ophoping in de onderste lagen van het hockeyveld ontstaat. Om dit te verbeteren zijn wij sinds het begin van dit jaar overgestapt van het chemische reinigen naar een duurzaam natuurlijke reiniging. Het natuurlijk reinigingsmiddel bestaat uit enzymen die de algen doden en afbreken en bij hogere temperaturen werkt dit beter.

Groen beheersing

Sinds eind 2023 heeft beheer een hovenier de opdracht gegeven om i.s.m. onze vrijwilligers de verwildering van het groen rondom de velden grondig aan te pakken. Er was te veel overlast van bladeren en verstuiving op de velden wat de alg groei natuurlijk alleen maar bespoedigt. Het groen is grondig teruggedrongen en bomen zijn gesnoeid. Wij zullen dit jaarlijks bijhouden met onze eigen vrijwilligers en de hovenier.

Onderhoud verlichting

De verlichting begint te verouderen en hier en daar zijn er lampen uit gevallen. Helaas is onze leverancier sinds een jaar failliet en moesten we opzoek naar een nieuwe leverancier.

We zijn zorgvuldig te werk gegaan, aangezien het om een forse investering gaat. De oplossing waar we voor hebben gekozen is om de verlichting van veld 1 te vervangen. De ‘oude’ verlichting van veld 1 die nog bruikbaar zijn, zijn de komende jaren te gebruiken voor herstel bij de overige velden. Hiermee kiezen wij voor kwaliteit en een duurzaam onderhoud. De nieuwe verlichting zal eind februari op veld 1 te bewonderen zijn.

Zoals jullie kunnen lezen zijn we bezig de kwaliteit van de velden op orde te krijgen en te houden en kijken uit naar een mooie tweede helft van het seizoen. Als er vragen of opmerkingen zijn, stuur dan een mailtje naar [email protected]

Namens beheer

Reinier Methorst