Twee pilots voor verbrede blik op jeugdontwikkeling

Een belangrijk doel van onze jeugdopleiding is spelers/speelsters een passende, uitdagende en veilige omgeving te bieden waarin zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hoe kinderen zich ontwikkelen loopt natuurlijk enorm uiteen. Zo groeien ze niet alleen fysiek verschillend en ontplooien ze op hun eigen tempo technische en tactische vaardigheden maar ook kunnen interesses en de motivatie gaandeweg veranderen. Het is daardoor niet makkelijk te voorspellen welke speler/speelster verder groeit en welke er stagneert.

Het plezier en de ontwikkeling van spelers/speelsters staat bij Forescate voorop. Wij zijn er hierbij van overtuigd dat het spelen in een passend team erg bepalend is. Bij het ene kind past een zeer competitief team terwijl een ander kind beter gedijt in een sportief team met minder rivaliteit. Om de kinderen die kansen en uitdaging te bieden die aansluiten bij hun persoonlijkheid, talent en de fase van ontwikkeling stellen we jaarlijks de teams met grote zorgvuldigheid samen.

Als ondersteuning voor het samenstellen van onze teams hebben we twee pilots gestart.

1. Interne stage/ meetrainen met een ander team.
De interne stage (oftewel meetrainen) is bedoeld voor

> eerstejaars spelers uit de sterkte en/of breedteteams vanaf O12 en ouder en

> tweedejaars spelers uit top- en sterkteteams

die volgens het technisch kader (de jeugdtrainers, lijntrainers, scouts en de Manager HTZ) zijn opgevallen en potentie hebben om mogelijk volgend seizoen aan te sluiten bij het topteam (1e team). Zij zullen in de periode tussen maart en mei meetrainen met het topteam van de lijn waar ze het aankomende seizoen in spelen. Aan het eind van de stage wordt bepaald of zij ook kunnen aanhaken bij de selectieprocedure voor het nieuwe seizoen.

2. Oprichting van een interne scoutingspoule

De interne scouts zijn speciaal aangestelde Forescaters die oog hebben voor talent binnen onze jeugd. Zij merken op welke speler/speelster zich ontwikkelt richting een topteam en/of bepaald niveau. Door gebruik te maken van scouts houden we een open blik voor de ontwikkeling van de talenten van elk kind binnen onze jeugdopleiding. Scouts kijken het hele seizoen door naar de jeugdteams nadat een signaal is ontvangen via de coach, lijncoördinator en/of manager HTZ.
Mocht je iemand kennen of ben je de persoon die over goede scoutingseigenschappen beschikt en een parel in onze scoutpoule kan zijn, meld je dan bij: Esmeralda van Vliet [email protected] of Joris van der Zwan [email protected]`

De uiteindelijke teamindeling blijft een gezamenlijke taak van het technisch kader in nauwe samenwerking met de lijncoördinatoren. Bovenstaande pilots zullen worden geëvalueerd en hierna worden losgelaten, verbeterd of uitgebreid. We gaan er op dit moment van uit dat we volgend seizoen de interne stage tijdens de lente kunnen uitbreiden naar alle jeugdteams.

Tot slot een algemene notitie:
Binnen een team zijn er altijd kinderen die iets beter kunnen dan een ander. Dat betekent nog niet dat ze worden gescout of met een top team gaan meetrainen. Er is dan nog een ruime groeimogelijkheid en uitdaging binnen het eigen team. Voor het ene kind ligt dit in het verbeteren van technische of tactische vaardigheden, bij de ander in het omgaan met tegenslag of -heel belangrijk- in de leiding nemen binnen een team.

Zie bijlage door HIER te klikken voor een uitgebreidere beschrijving van deze ontwikkeling
(in de rubriek "hockeytechnisch"achter de leden-inlog).

Bijlage: Meetrainpilot10.pdf