Benjamini's groot succes

Er lopen er inmiddels zo'n 70 rond: de benjamini's, de jongste hockeyers van Forescate. Elke zondagochtend gaan ze vol inspanning aan de slag om de eerste kneepjes van hockey te leren. Esther Swen, stille kracht achter de benjamini's, vindt het ontzettend leuk om met de leeftijdsgroep van 6/7 jaar aan de slag te zijn: "Voor veel kinderen is dit de eerste keer dat ze buiten de klas met een groep iets leren. Training krijgen is dan ook iets waaraan veel kinderen moeten wennen, maar ze leren snel."

Dat lijkt ook te gelden voor het leren hockeyen, want na een aantal maanden training gaan veel kinderen al aardig handig met de bal om. Esther: "Eigenlijk willen de meeste kinderen graag partijtjes spelen, maar dat kan pas echt als je een beetje hockeytechniek hebt ontwikkeld, Daarom vinden we het belangrijk dat de kinderen echt oefeningen doen om bijvoorbeeld te leren dribbelen en pushen Dat is trouwens ook wel zo veilig. Dat ongeduld om wedstrijdjes te spelen, merken we trouwens niet alleen bij de kinderen, ook ouders zijn vrij ongeduldig om hun kind in actie te zien."

Hoe zien de oefeningen eruit? Esther: "Veel oefeningen zijn gericht op het spelenderwijs leren omgaan met een bal en een stick. Ook de looptechniek van kinderen wordt via spel ontwikkeld. Daar maken kinderen heel snel stappen in. Een groot deel van de benjamini's pakt het allemaal heel snel op. Maar hockey blijft een technische sport en dat is soms best moeilijk. Geduld en doorzetten is dus ook iets dat de benjamini's al jong leren."

Alhoewel 70 benjamini's al een behoorlijk aantal is, is er nog steeds plek voor een aantal kinderen uit groep 3. Bij de meisjes zijn er nog twee plekken, bij de jongens nog iets meer. Volgend jaar stromen de benjamini's automatisch door naar de F. De trainingen zijn elke zondagochtend tussen 9.00 en 10.00 uur; daarna drinken de kinderen nog gezellig samen een glas limonade. Belangstelling? Stuur een mail aan de lijncoördinatoren  Arlette van Noort en Noëlle Dijkman, via mailadres: [email protected]