Aanvulling spelregels zaal, KNHB
- KNHB nieuwsbrief - speciale editie zaalreglement -

Beste lezer,

In de spelregels zaalhockey zijn een paar regels gewijzigd. In de voorbije weken is hier al aandacht aan besteed, maar deze aandacht richtte zich voornamelijk op de self-pass en was daardoor niet compleet. Waarvoor onze excuses. Speciale aandacht wordt gevraagd voor het derde punt; de strafcorner.

In grote lijnen zijn er drie belangrijke wijzigingen:
1. De self-pass wordt ook in het zaalhockey ingevoerd, waarbij de uitvoering sterk overeenkomt met de regel op het veld.
2. De regel dat de spelhervatting voor de aanvallende partij niet meer rechtstreeks de cirkel in mag, wordt ook in het zaalhockey ingevoerd. Op het veld geldt dit voor het 23-metergebied, in de zaal voor de aanvallende speelhelft.
3. Bij de verdedigende strafcorner hoeven niet alle verdedigers meer achter de achterlijn te staan, maar mag de verdedigende partij ook één of meer spelers achter de middenlijn opstellen. Deze wijziging is door alle belangstelling voor de self-pass tot nu toe onderbelicht gebleven.

Toelichting strafcorner
De enige wijziging in het spelreglement met betrekking tot de strafcorner is dat verdedigers nu de keus hebben waar zij zich opstellen. Men kan kiezen tussen
a) achter de achterlijn, aan de andere kant van het doel dan waar de strafcorner wordt aangegeven. of
b) achter de middenlijn. Er is geen minimum of maximum gesteld, dus een team kan op dezelfde manier verdedigen als voorheen, met al de verdedigers achter de achterlijn. En het team zou ook zelfs kunnen kiezen om met alle verdedigers achter de middenlijn te staan.

Voor het overige verandert de uitvoering van de strafcorner niet.

KNHB/December 2009

De volledige nieuwsbrief van de KNHB met een toelichting op alle 3 de spelregelwijzigingen is hier te zien.