VOORBESCHOUWING: Het competitieslot nadert

Op Hemelvaartsdag, donderdag 14 mei, en in het weekeinde van zaterdag 16 en zondag 17 mei worden tal van leuke wedstrijden afgewerkt. De ontknoping in de hoogste jeugdafdelingen nadert en verschillende teams binnen onze club spelen cruciale wedstrijden. Dames 1 neemt het zondag 17 mei op tegen koploper DSHC en die wedstrijd wordt afgewerkt op Adegeest.

Jeugd

Zaterdag 16 mei spelen slechts enkele E-teams hun wedstrijden. Bij de D-jeugd jongens zijn er thuiswedstrijden geprogrammeerd voor JD2, JD3 en JD5 en ook JB2 werkt een duel af op ons eigen sportpark. Bij de meisjes komen MD6 en MD7 op Adegeest in actie. De helft van de C-teams meisjes mag het Forescatepubliek vermaken. Dit betreft MC3, MC4, M6 en MC8. Een categorie hoger is er de gelegenheid om de prestaties van MB2, MB5 (veld 1) en MB6 te aanschouwen. Het voordeel om op eigen veld te spelen is ook weggelegd voor MA2 en MA5. De titelstrijd in twee verschillende klasses waar MD3 en MD4 bij zijn betrokkenen als koploper is ontzettend spannend. In beide gevallen is Voorhout de grote tegenstrever.

Eerste elftallen jeugd

Hemelvaartsdag 14 mei

In de op één na hoogste klasse van Nederland wordt op Hemelvaartsdag gespeeld, omdat die competitie zaterdag 16 mei wordt afgesloten. MC1 speelt om 10.45 uur thuis op veld 1 tegen HDM MC1 en wat zou het aardig zijn als na puntenwinst tegen de volledige Top 3 ook tegen de Hagenezen minimaal 1 punt wordt behaald in IDC 2. JA1 gaat op bezoek bij De Reigers en JB1 onderneemt de verre uitreis naar mijn geboortedorp Sneek om daar tegen de plaatselijke hockeyclub te spelen. Sneek JB1 staat nog puntloos onderaan. Als Forescate wint, dan lonkt zelfs de derde plek in de eindstand van Super B.

Zaterdag 16 mei

Volop titelkandidaten bij onze hoogste jeugdteams. Wat te denken van MA1, dat zaterdag 17 mei om 17.45 uur bij Westland A1 op jacht gaat naar 3 punten. Als dat lukt, kan de titel een week later op eigen veld worden veroverd. Ook MD1 speelt een belangrijke uitwedstrijd tegen Dordrecht, de nummer 3 van de ranglijst. Bij Voorschotense winst kan een week later het kampioenschap worden veroverd in een rechtstreekse confrontatie op eigen veld tegen koploper HDS. JC1 speelt ook al een cruciale wedstrijd. In Noordwijk treft het de nummer 2 van de ranglijst, die slechts 2 punten achter Forescate staat. JD1 speelt om 09.15 uur de kraker op eigen veld tegen koploper Rijswijk, dat 2 punten meer heeft. Er moet dus worden gewonnen, wil Forescate zicht houden op de titel.

JB1 moet thuis om 12.30 uur afrekenen met Alliance JB1. Er staat nog een rekening open, want uit werd een smadelijke nederlaag geleden. Als JB1 wint, is de kans groot dat het op plek 3 eindigt in Super B en dat mag dan een uitstekende prestatie worden genoemd. JA1 zal op de slotdag van de competitie in Super A alles in het werk stellen om de eerste thuiszege te behalen tegen Zwolle, de nummer voorlaatst in deze klasse. Dit duel begint om 14.15 uur. MC1 reist af naar LOHC MC1. MB1, al kampioen van de Topklasse, speelt de laatste thuiswedstrijd om 10.45 uur tegen Alphen.

Eerste elftallen senioren

Doordat de competitie van Heren 1 met het 2-2 gelijkspel bij De Reigers is afgerond, hebben we alleen nog 3 duels van Dames 1 voor de boeg. Zondag 17 mei ontvangt Forescate om 12.45 uur koploper DSHC uit Delft. Deze ploeg ligt zeer voorspoedig op promotiekoers en het is wellicht ook wel de beste ploeg in de tweede klasse. Forescate staat nog steeds 4e en speelde uit knap gelijk: 3-3. Om die prestatie minimaal te evenaren moet er toch aanzienlijk beter worden gespeeld dan vorige week, want toen boekte HDS een terechte 4-2 zege. Dames 1 speelde vooral een zwakke eerste helft waarin HDS het verschil al maakte. DSHC is een mooie gelegenheid voor revanche.

Senioren en veteranen

Natuurlijk begin ik om Heren 3 te feliciteren met hun kampioenschap door de 4-0 zege op Tempo ’34. Ik sprak een trotse coach Jochem, die met veel trots en plezier terugkeek op deze eerste jaargang dat Heren 3 in de competitie actief was. Evenals Dames 1 treft ook Dames 2 DSHC op eigen veld, aanvang 11.00 uur. Tenslotte is het om 11.00 uur de beurt aan Veteranen A dat Berkel en Rodenrijs ontvangt. Titelkandidaat Dames 3 heeft nog 6 punten nodig uit 3 wedstrijden om de kampioensvlag uit te hangen, maar mag zondag bij Rotterdam geen fouten maken.

Ik wens onze hockeyers een voorspoedig en sportief weekeinde toe.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate