VOORBESCHOUWING: Heren 1 naar Haarlem

Het weekeinde van 3 en 4 oktober is voor de jeugdteams alweer het voorlaatste weekeinde van de voorcompetitie. Het wordt spannend, want de voorcompetitie bepaalt voor de jeugdteams het competitieniveau voor de rest van het seizoen. Volop redenen om onze Forescateteams op sportieve wijze aan te moedigen. Heren 1 gaat zondag 4 oktober op bezoek bij Haarlem. Dames 1 heeft een weekeinde rust.

Jeugd

De E- en F-jeugd openen vanaf 09.00 uur het hockeyweekeinde van 3 en 4 oktober. Ons G-hockeyteam speelt een thuiswedstrijd op veld 1 tegen Leonidas om 10.30 uur. Ook JD4 komt op veld 1 in actie, maar ook JD3 en JD5 wacht een thuisduel. JC2, JC3 en JC4 fungeren als gastheer voor hun tegenstanders. JB3 mag ook op eigen terrein aantreden. Op de velden 2 en 3 is het de beurt aan MD2, MD4, MD6 en MD7. MC2 zien we terug op veld 1 en ook MC5 en MC7 willen graag hun hockeykunsten demonstreren aan het thuispubliek. MA3 verheugt zich ook op een thuiswedstrijd.

Op zondag 4 oktober spelen diverse jeugdteams een competitiewedstrijd en dat beeld zullen we dit seizoen vaker zien. MA4 en MB4 zijn om 13.00 uur en 11.00 uur te zien op Adegeest.

Eerste teams jeugd

De hoogste jeugdteams strijden hard om een zo hoog mogelijke competitieklasse te bereiken. Zoals bekend komen 5 van onze hoogste teams uit in de voorcompetitie Topklasse. Landelijk is te hoog gegrepen zijn, maar daaronder is nog van alles mogelijk.

De regels zijn als volgt voor de A1, B1 en C1 dat vanuit de voorcompetitie Topklasse de nummer 1 doorgaat naar Landelijk/IDC1, de nummer 2 naar Super A/Super B/IDC2 en de nummers 3 (uit de poules A/B/C/D) spelen één beslissingswedstrijd voor twee plekken in Super A/Super B. Bij de meisjes C speelt de nummer 3 Topklasse. De nummers 4 uit alle voorcompetities Topklasse spelen subtop in de reguliere competitie. Bij de voorcompetitie 1e klasse van JC1 geldt dat de 1e plek recht geeft op een plek in de Topklasse en de nummer 2 speelt evenals de beste nummer 3 subtop. Uit de voorcompetitie 1e klasse D-jeugd plaatst de nummer 1 zich voor subtop, evenals de twee beste nummers 2 uit deze klasse. Anders wordt het 1e klasse.

JA1. Staat 2eachter Rotterdam en heeft een gelijk aantal punten als de grote concurrent LOHC JA1, dat zaterdag om 14.15 uur te gast is op Sportpark Adegeest. JA1 is verzekerd van de Topklasse, maar richt zich op het bereiken van Super A. Bij winst op LOHC is Super A een zekerheidje en dat zou een voortreffelijke prestatie zijn.

JB1: Boekte een klinkende 5-0 zege op KZ JB1 en die was meer dan welkom. Hierdoor staat JB1 3evoor KZ met een aanmerkelijk beter doelsaldo. Beide ploegen treffen nog Zoetermeer en HDM, die de 2 sterkste ploegen in deze voorcompetitie Topklasse zijn. Als Forescate KZ achter zich houdt, plaatst het zich in ieder geval voor de Topklasse en mogelijk voor Super B. Zaterdag speelt B1 bij Zoetermeer om 14.15 uur.

JC1: Staat 2ein de voorcompetitie 1e klasse na het gelijkspel bij HDS. De opdracht is duidelijk. Zaterdag 3 oktober is winst noodzakelijk bij koploper Rijswijk (aanvang 10.45 uur) en als dat lukt dan zal JC1 de Topklasse nauwelijks meer kunnen ontgaan. Het zal zeker niet gemakkelijk worden, maar uiteraard is een overwinning mogelijk.

JD1: Heeft 6 punten uit 3 duels. Om 14.45 uur start zaterdag de uitwedstrijd tegen Rapid JD1 en dat is nu net de ongeslagen formatie die geklopt moet worden.

MA1: Na het verlies tegen Alecto zijn de plekken 1 en 2 uit het zicht geraakt. Zaterdag staat de cruciale uitwedstrijd bij Rijswijk, de nummer 4, om 12.30 uur op het programma. In eigen huis won Forescate nipt en daarnaast beschikt het over een aanmerkelijk beter doelsaldo. Bij een gelijkspel lijkt in ieder geval de Topklasse zeker gesteld en lonkt Super A; bij een nederlaag wordt het doelsaldo belangrijk.

MB1: Kijkend naar de stand en naar het doelsaldo ziet dat MB1 met 9 punten uit 4 duels al officieus 2eis in de voorcompetitie en die plek geeft recht op directe plaatsing in Super B. Een uitstekende prestatie van deze talentvolle ploeg die tot op heden een hele goede indruk maakt. De volgende testcase wordt de thuiswedstrijd om 12.30 uur tegen koploper Rotterdam MB1. Kan MB1 voor een stunt zorgen?

MC1: Het verlies tegen Zoetermeer op eigen veld was een tikkeltje teleurstellend. Zaterdag wacht de zware uitwedstrijd bij de ongeslagen koploper Rotterdam (10.45 uur), waarna op de slotdag de belangrijke thuiswedstrijd tegen Victoria plaats vindt voor de 3epositie.

MD1: Won met 2-0 van Pollux en dat was een flinke opsteker. De volgende wedstrijd is uit bij Ypenburg MD1 om 09.00 uur en hopelijk heeft het team voldoende zelfvertrouwen opgedaan om ook dit duel in winst om te zetten.

Eerste teams senioren

Dames 1 heeft een weekeinde rust, omdat tegenstander Pellikaan zich heeft teruggetrokken uit de tweede klasse. Jammer, want de 2-0 zege op Rijswijk betekende een grote boost. Heren 1 staat na drie wedstrijden op 3 punten in de tweede klasse en dat was op voorhand niet zo ingeschat. De nederlaag tegen Strawberries op eigen veld was pijnlijk, omdat Forescate het beste veldspel op de mat legde en verreweg de meeste kansen creëerde. Het vizier stond echter niet zuiver afgesteld. Zondag wacht om 14.45 uur de uitwedstrijd bij Haarlem, dat na drie duels al 6 punten verzamelde. Na twee nederlagen is het tijd voor een krachtig herstel van onze mannen.

Overige senioren/veteranen

Slechts twee thuiswedstrijden bij onze senioren en veteranen komende zondag. Heren 2 treft Cartouche op veld 1 en doet dat vanaf 13.00 uur. Veteranen A neemt het om 11.00 uur op tegen LOHC en ook dat duel is op veld 1 te zien.

Ik reken op veel winnende Forescateteams komend weekeinde, maar spreek wel de hoop uit dat ondanks de sportieve belangen spelers, begeleiding en supporters zich uit en thuis van hun beste kant laten zien. Toon in ieder geval altijd respect voor scheidsrechter en tegenstander.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate