VOORBESCHOUWING: Winterstop staat voor de deur

Het allerlaatste volledige veldhockeyweekeinde van 2015 staat voor de deur en daarna mogen de veldsticks worden ingeruild voor de zaalsticks. Nog één keer mogen onze blauwhemden vlammen en daarna wordt het op ons complex toch een stuk rustiger. Zondag 29 november speelt Dames 1 uit bij Berkel en gaat Heren 1 op bezoek bij Gouda.

Jeugd

Op zaterdagmorgen 28 november is het nog één keer knallen geblazen voor de E- en F-jeugd voor de winterstop aanbreekt. Een aantal F-teams speelt vanaf 08.45 uur op veld 1. JD5 en JD5 zullen hun hockeykunsten voor eigen publiek etaleren. JB2 speelt eveneens thuis. MD2, MD4, MD5 en MD7 zijn natuurlijk de moeite van het bekijken waard op Adegeest. In de C–lijn werken MC3, MC5, MC6, MC7 en MC8 thuiswedstrijden af. Dat is anders in de B-categorie waar alleen MB2 op eigen veld aantreedt. MA2, MA4 en MA6 mogen ook nog een keer de Voorschotense aanhang vermaken. Ons G-hockeyteam ontvangt om 09.45 uur Alphen op veld 1. Onze prilste jeugd (Benjamini ’s en Kabouters) komt zondagmorgen weer in actie.

Eerste teams jeugd

4-3. Vier zeges (JA1, JB1, MB1 en MD1) en drie nederlagen (MA1, JC1 en JD1); dat was het resultaat van vorig weekeinde, terwijl de uitwedstrijd van MC1 bij Barendrecht werd afgelast. In het laatste volledige competitieweekeinde speelt MC1 om 16.00 uur de topper op Adegeest tegen koploper Leonidas MC1 in de topklasse en dat wordt erg spannend. Forescate heeft 3 punten minder en nog een wedstrijd tegoed. MB1 won zaterdag overtuigend in Groningen en staat op een prachtige 3e plek in Super B. Als Forescate er in slaagt om Alecto MB1, de nummer 4, op een nederlaag te trakteren in Voorschoten, loopt het gat op tot zes punten en dat zou een comfortabele marge zijn. Beide teams treffen elkaar om 12.30 uur. JD1 heeft het erg zwaar in de subtop en ontvangt zaterdag HDM JD1 om 11.00 uur en dat is wederom een pittige opgave. JB1 is de ongeslagen koploper in de subtop en neemt het om 14.15 uur op tegen Berkel, dat tot op heden pas 1 nederlaag leed. JA1 won zaterdag na een goede wedstrijd verdiend van Barendrecht en behaalde zodoende de eerste zege in de Topklasse. Dat verdient opvolging en moet dan gebeuren tegen Cartouche JA2. Dit duel wordt pas laat in de middag gespeeld: 17.45 uur. Zondagmorgen 29 november speelt  JC1 om 09.30 uur tegen KZ JC1, dat nog zonder puntverlies is. Eens moet echter de eerste keer zijn, dus waarom zondag niet?

Eerste teams senioren

Dames 1 behaalde een erg belangrijke zege op het nog puntloze Noordwijk: 5-1. Door deze overwinning staat Forescate in de tweede klasse, waar één ploeg degradeert, op 7 punten en dat geeft de burger moed. Vooral in de tweede helft bleek het kwaliteitsverschil toch wel groot te zijn. Forescate neemt het zondag in Berkel op tegen Berkel en Rodenrijs, dat met 4 punten voorlaatste staat. Vorig seizoen speelde Forescate daar een prima wedstrijd en won met 1-3. Als nu opnieuw wordt gewonnen, zou dat een hele prettige afsluiting zijn van het eerste deel van de competitie. Aanvang 12.45 uur.

Heren 1 moest donderdagavond 26 november de gestaakte wedstrijd tegen Weesp uitspelen op Adegeest. Er stonden nog 58 minuten op de klok en een 1-0 voorsprong door een strafcorner van Yannick. De wedstrijd was nog geen twee minuten oud toen Yannick voor 2-0 zorgde na een schitterende pass van Tim. Yannick voltooide zijn hattrick door een strafcorner kiezelhard in de kruising en slepen en maakte voor rust ook de 4-0. Na de pauze was de scherpte enigszins weg bij Forescate en kon Weesp de eretreffer op het scorebord aantekenen: 4-1.

Zondag 29 november wacht Heren 1 de uitwedstrijd tegen Gouda om 14.45 uur. Het is Forescate veel aan gelegen om met een goed resultaat de eerste competitiehelft af te sluiten, want bij een zege haalt Heren 1 twaalf punten uit de laatste vijf duels en daarmee gaat de ploeg in ieder geval met een behoorlijk gevoel de winterstop in als nummer 5 van de tweede klasse. Gouda staat onderaan, maar dat zegt niets zoals we enkele weken geleden zagen in het duel tegen Woerden. Als de instelling niet goed is, kan je tegen iedereen verliezen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar het vertrouwen en de vorm zijn aanwezig dus kom zondag een kijkje nemen in Gouda.

Overige senioren/veteranen

Op zondag de nodige uitwedstrijden. Niet echter voor Heren 2, die Leonidas om 13.00 uur ontvangt. Heren 3 neemt het om 13.00 uur op tegen Barendrecht en Veteranen A is om 11.15 uur gastheer voor HBS. Ook Veteranen B blijft op Adegeest waar ze om 14.45 uur Barendrecht treffen. Tot slot Dames A, die om 11.00 uur hockeyt tegen Victoria.

Ik wens alle Forescateteams een zeer aangenaam laatste veldhockeyweekeinde toe in 2015 en hoop op vele klinkende resultaten voor wij de zaal in gaan.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate