Purmerend - Forescate

Na een rust van drie weken was het dinsdag 17 mei weer eens tijd voor een wedstrijd, een oefenwedstrijd in dit geval. Een 2-4 overwinning uit op Rijswijk zou het begin moeten betekenen van een mooi competitieslot. Het vertrouwen was er nog steeds dus op naar zondag 22 mei.

Helaas was het een regenachtige dag waarop we een lange afstand moesten overbruggen voor de wedstrijd. Een afstand die de thuisploeg een keer in de twee weken moet afleggen, waarvoor respect. De gastheer van vandaag was namelijk de lokale hockeyclub in Purmerend. Een leeg complex met twee velden, gelegen op een industrieterrein, was het strijdtoneel voor vandaag. Met enige voorzichtigheid stapte de spelers van Forescate uit de auto's, er ging namelijk een verhaal in de rondte over een terror-oehoe die het had voorzien op talentvolle hockeyers.

Eenmaal veilig aangekomen in de kleedkamer kon de voorbereiding beginnen. Een duidelijke voorbespreking van coach Marja zorgde ervoor dat alle koppen dezelfde kant opstonden. We zijn namelijk met een hele mooie reeks bezig de tweede seizoenshelft en het zou zonde zijn om die niet door te zetten. Met die instelling begonnen we aan de warming-up. Na ongeveer 20 minuten klonk om 14:45 het fluitsignaal.

Een slordige openingsfase, waarin Forescate enigszins de overhand had, resulteerde in enkele kansen aan beide kanten. Strafcorners werden door beide keepers gestopt en sterk verdedigen zorgde ervoor dat er nauwelijks veldkansen gecreëerd werden. Ondanks enkele discutabele beslissingen van de scheidsrechters lieten beide teams zich niet afleiden. Een fysieke overtreding zorgde 1 minuut voor rust ervoor dat Forescate de 2e helft met een man meer kon beginnen.

Deze man meer situatie resulteerde helaas niet in een voorsprong. Kansen werden gemist en Purmerend kwam steeds beter in de wedstrijd. Zoals zo vaak na het missen van veel kansen, viel het doelpunt juist aan de andere kant. Purmerend kwam na 10 minuten spelen in de 2e helft op een 1-0 voorsprong nadat Forescate in een ondertal was komen te staan door een groene kaart. Een lastig restant van de wedstrijd lag in het vooruitzicht. Maar na een goede donderspeech van Kevin wisten we onszelf weer op te laden om vol voor de overwinning te gaan. De sleutel naar deze overwinning was de concentratie. Langzaam maar zeker wisten we de wedstrijd weer in handen te krijgen. Nu was het alleen een kwestie van de aansluitingstreffer maken.

En 5 minuten later werd er een corner versierd aan de linkerkant van de cirkel. Waar de 1e loper en de keeper van Purmerend in de 1e helft nog in de weg stonden, was deze corner wel een succes. Een strakke bal van Tycho werd perfect gestopt door Derek. Hierdoor kon Yannick de bal hard binnenpushen, 1-1! Vol vertrouwen gingen we door met aanvallen. Dit resulteerde wederom in een viertal corners, waarvan er helaas voor ons, drie gestopt werden door de keeper. Er werd besloten om een variant te spelen die we eigenlijk nog nooit getraind hadden. En u raadt het al, deze corner ging helaas net fout. Gelukkig voor ons was het aangever Tycho die er als de kippen bij was en de rebound soepel over de keeper heen pushte, 1-2 en nog 10 minuten te spelen.

De resterende 10 minuten werden een soort ren-wedstrijd. Kansen over en weer en fantastische reddingen van beide keepers. Helaas werden deze minuten ook ontsierd door enkele harde fysieke overtredingen van de kant van Purmerend, die gelukkig wel tot gele kaarten leidden. Hierdoor kwam de voorsprong niet meer in gevaar en wisten we de wedstrijd volwassen over de streep te trekken. 3 punten opgehaald in Purmerend en de goede reeks doorgezet.

Het was geen mooie overwinning, maar het feit dat we wederom een achterstand om wisten te buigen in een overwinning, toont dat we nog steeds stappen maken. Een bedankje gaat uit naar onze invallers die de afwezigheid van Romano (geblesseerd), Nico (geblesseerd) en James (internationale verplichtingen) perfect hebben opgevangen. Martijn (JA1) stond weer solide als altijd te spelen, Max (JA1) wist met enkele sprints zijn tegenstanders helemaal dol te draaien. De laatste invaller was een debutant uit JB1, Mark ter Heide. Ondanks de fysieke wedstrijd wist Mark goed mee te doen en zelfs bijna te scoren. Heren, bedankt voor het invallen!!

Ook het meegereisde publiek hartelijk bedankt voor jullie aanwezigheid. Jullie geven altijd een extra stimulans om een stapje extra te doen. Daarom hopen we jullie as zondag weer langs te lijn te zien als we het op ons eigen sportpark Adegeest op mogen nemen tegen Woerden. Deze ploeg heeft in de 1e seizoenshelft ons een lesje effectief hockeyen gegeven en daarom zijn wij er extra op gebrand om ook deze wedstrijd tot een positief einde te brengen.

Tot zondag!

Team skY