VOORBESCHOUWING: Beslissingen vallen in voorcompetitie

De slotdag van de voorcompetitie voor de jeugd wordt gespeeld op 8 oktober. Het wordt dus razendspannend voor een aantal teams, zowel bij kader als bij de overige jeugd. Dames 1 en Heren 1 spelen zondag op eigen veld de dubbel tegen Ommoord.

Nog even de volgorde die de eindklassering bepaalt in de voorcompetitie. Eerst beslist het aantal behaalde punten, daarna het aantal gewonnen wedstrijden, dan het doelsaldo en staan twee ploegen dan nog steeds gelijk is het elftal met de meeste gescoorde goals de gelukkige.

Jeugd

De zaterdag begint met veel wedstrijdjes van de E- en F-jeugd. Bij de strijd om de eerste plaats in de verschillende poules wordt het spannend. JD2 is echter al zeker van plek 1 en speelt om 10.30 uur thuis tegen Derby. MA2 is nog ongeslagen en gaat op bezoek bij LOHC, dat 3 punten minder heeft en een veel minder doelsaldo.MA3 ontvangt koploper Alkmade MA1 om 13.30 uur en heeft zelf 1 duel verloren. MA5 staat 2e op 1 punt van KZ en gaat op bezoek bij Rotterdam, de nummer 3. MB3 treft om 16.15 uur Wateringse Veld, maar zal koploper Alkmade MB1 niet kunnen achterhalen. MB6 wordt 1e als het de uitwedstrijd bij Catwijck wint. MC4 staat bovenaan, maar er staan nog 2 duels op het programma waaronder de wedstrijd tegen Zoetermeer om 13.00 uur. MC5 staat 2e en speelt nog uit bij Spijkenisse. MD2 stevent af op de 1e plaats, maar zal de uitwedstrijd bij Tempo willen winnen. MD3 werkt om 11.45 uur de topper af tegen Noordwijk op eigen veld om 11.45 uur. MD4 is al niet meer te achterhalen, maar speelt nog uit bij Roomburg.

MA6, MC2, MC6 en MC7 komen allen op eigen veld in actie en dat is de moeite van het bekijken waard. Ook MD6 treedt aan op Sportpark Adegeest. JA2, JA3 en JD4 zijn te zien op het Tokyo-veld. JB2 gaat knallen op het RIO-veld, terwijl ook JC3 als gastheer fungeert. MC3 en MD4 spelen zondag hun uitwedstrijd. Op dezelfde dag is het ook weer tijd voor de Benjamini ’s en Kabouters. Om 10.00 uur speelt ons G-team op het Tokyo-veld tegen Waddinxveen. Zoals iedere wedstrijd dit seizoen fluiten 2 A2-speelsters de G-hockeyers.

Eerste teams jeugd

JA1: JA1 staat 1een in punten gelijk met Leonidas JA1. Hoewel JA1 won van Pijnacker was dat duel wel een waarschuwing, want het ging bijna mis. Forescate moet winnen bij Barendrecht JA1, de nummer laatst. Het doelsaldo van Forescate is 8 beter dan dat van Leonidas. De wedstrijd begint om 15.30 uur. Als Forescate 1ewordt, is het verzekerd van Topklasse en speelt het met 5 andere teams om 4 plaatsen in de Super A.

JB1: Ook JB1 staat, zelfs na het verlies in Barendrecht, 1e en de opdracht voor zaterdag is duidelijk. Om 14.15 uur staat de thuiswedstrijd tegen middenmoter Cartouche JB2 op het programma en die moet gewonnen worden. Dan houdt Forescate Barendrecht en Zoetermeer achter zich. Bij een 1e plek speelt Forescate met 7 andere teams voor vier plekken in Super B.

JC1: Na een goede competitiestart volgden 2 nederlagen. Als Forescate zaterdag uit wint bij KZ, kan het nog een plaatsje stijgen.

JD1: Het kan nog alle kanten op in deze poule. JD1 doet zichzelf een plezier als het wint om 16.00 uur op het RIO-veld van Rotterdam. Afhankelijk van de andere uitslagen kan de ploeg zelfs nog 1e worden.

MA1: Door de knappe 2-3 zege bij concurrent Victoria MA1 werd plek 1 veilig gesteld. Een prima prestatie van ons hoogste meisjesteam dat om 12.30 uur Pijnacker ontvangt. MA1 kan zich rustig opmaken voor de playoffs met 7 andere teams voor 4 plaatsen in Super A.

MB1: MB1 is nog zonder puntverlies en kan definitief 1e worden als het IJssel, de nummer 2, in Voorschoten bedwingt. Een gelijkspel volstaat, maar MB1 zal voor de driepunter gaan. De wedstrijd wordt in alle vroegte (09.00 uur) gespeeld. De nummer 1 speelt met 7 andere teams om 4 plekken in Super B.

MC1: Alleen de uitwedstrijd tegen de verrassende koploper Rijswijk staat nog op het programma voor MC1 dat vier punten behaalde tot dusver. Misschien is het team tot een stunt in staat.

MD1: MD1 zal om 10.45 uur graag de thuiswedstrijd tegen het nog puntloze Dordrecht willen winnen. Plek 4 is niet meer haalbaar, maar Forescate heeft wel laten zien goed mee te kunnen hockeyen.

Eerste teams senioren

Dames 1 ontvangt om 12.45 uur het onderaanstaande Ommoord, dat nog puntloos is. De ongeslagen status is Dames 1 kwijt na de 1-0 nederlaag tegen Dordrecht. Ongelooflijk jammer, want Forescate speelde in Dordt de beste wedstrijd van het seizoen, werkte keihard en had op basis van het spelbeeld volledig recht op de drie punten. Het is de week van de scheidsrechter, dus uit respect voor het gehele arbitragekorps zeg ik niets over de wijze waarop twee clubscheidsrechters deze wedstrijd in de tweede klasse leidden. Dames 1 was zwaar ontgoocheld na afloop, maar zal zich oprichten en het duel zondag tegen Ommoord proberen te winnen.

Heren 1 vindt zichzelf na 4 duels terug op plek 11 en wie dat voor de competitie had voorspeld was meewarig aangekeken. Ook in Noordwijk ging het mis. Mooie kansen werden niet benut en twee minuten voor tijd besliste een strafbal de wedstrijd in Noordwijks voordeel. Dat Forescate boven komt drijven is zeker, maar wanneer is nog even de vraag. Hopelijk zondag als middenmoter Ommoord de tegenstander is op Sportpark Adegeest. Aanvang 14.45 uur.

Overige senioren/veteranen

Dames 2 neemt het om 11.00 uur op tegen Roomburg en Dames 4 ontvangt om 15.00 uur LOHC. Heren 2 is om 13.00 uur gastheer voor Alecto en Veteranen A mag het om 11.00 uur laten zien tegen Myra.

Steun onze teams in de laatste ronde van de voorcompetitie, want die support hebben ze hard nodig. Veel succes allemaal!

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate