VOORBESCHOUWING: Laatste officiële competitieweekend 2016

Officieel is het weekeinde van 26 en 27 november het laatste veldhockeyweekend van het kalenderjaar 2016. Omdat zaterdag 12 november geleden een deel van het programma bij de jeugd werd afgelast, worden die wedstrijden op 3 december ingehaald. Dames 1 kan een prima eerste seizoenhelft waardig besluiten als het zondag 27 november wint bij Dopie en Heren 1 gaat in Schiedam de strijd aan tegen de gelijknamige club met als inzet de 2eplaats in de tweede klasse.

Jeugd

Wat is een mooier begin van het hockeyweekeinde dan zaterdag vanaf 08.45 uur een kijkje nemen bij onze E- en F-jeugd? MD2 en MD7 zijn anders ook zeer de moeite waard en spelen op het Tokyo-veld. Eén categorie hoger is het de beurt aan MC3, MC5 en MC6 om een thuiswedstrijd te spelen. MB3, mB4 en MB7 staan ook te popelen om in 2016 nog 1x het thuispubliek te vermaken. MA3, MA5  en MA6 zijn zaterdag op één van onze velden te aanschouwen. JD3 en JD4 spelen achter elkaar op het Londenveld, gevolgd door JC3. JC4 speelt ook in eigen huis. Zondagmorgen is het vrij baan voor onze Kabouters en Benjamini ‘s.

Eerste elftallen Jeugd

5-1-2. Bij de 5 overwinningen van zaterdag zat een prima 2-0 zege van MA1 op HBS MA1 in Super A. MB1 verzuimde vaker te scoren dan 2x tegen het veel zwakkere Leonidas: 2-0. Ook MC1 behield de ongeslagen status door Berkel met 1-2 te kloppen. JD1 won met 4-1 van Schiedam en MD1 haalde wederom vernietigend uit: 1-8 bij Voorhout. Een zwaar bevochten 1-1 gelijkspel was er voor JB1 in de topper tegen koploper Rotterdam. JA1 en JC1 gingen kopje onder bij Alecto en Voorne.

MB1 neemt het zaterdag op Adegeest om 10.45 uur op tegen Derby. Deze ploeg heeft, evenals Forescate en 4 andere ploegen, 6 punten in de Topklasse, maar Forescate speelde tot dusver een wedstrijd minder. Als de thuiswedstrijd tegen Derby in winst wordt omgezet, lonkt plek 2. MC1 heeft het juiste ritme gevonden en wil dat zaterdag om 09.00 uur bewijzen tegen Noordwijk. Forescate is nog zonder puntverlies, maar met Noordwijk komt de nummer 3 naar Voorschoten dus dat wordt zeker geen walk-over. Om 14.15 uur treedt MD1 op het RIO-veld aan tegen Klein Zwitserland. MD1 heeft drie dikke overwinningen geboekt en mag tegen KZ aantonen dat het te sterk is voor deze klasse. KZ heeft 4 punten minder dan Forescate, maar verloor deze competitie nog niet. Een prachtig duel wordt de hockeytweekamp tussen JA1 en HGC JA1 om 16.00 uur op het RIO-veld. JA1 verloor nipt met 3-2 van koploper Alecto en is er veel aan gelegen om de derby met HGC wel winnend te besluiten. Een duel dus, dat veel toeschouwers verdient. JC1 ontvangt om 12.30 uur OMHC en Forescate moet zich zien te herstellen van de onnodige 2-0 nederlaag bij koploper Voorne. Ommoord boekte juist zijn eerste zege. MA1 gaat in Super A als nummer 2 op bezoek bij middenmoter HIC en bij een mogelijke overwinning nestelt Forescate zich heel stevig in de Top 3.

Eerste elftallen senioren

Dames 1 doet het onverminderd goed in de tweede klasse. De kunst is om ook mindere duels te winnen. Zondag gebeurde dat tegen Pollux, dat bij een 1-2 voorsprong en 10 minuten te gaan dacht aan drie punten. Een minuut later leidde Forescate met 3-2 waarna het ook nog 4-2 werd. Karakter tonen, noem je dat. Een belangrijke zege en wil Forescate de eerste seizoenhelft als potentiële promotiekandidaat besluiten, dan zal het zondag de uitwedstrijd bij Dopie moeten winnen. De Delftse dames staan 10e in de tweede klasse en verloren de laatste 4 duels, maar wel tegen ploegen uit de Top 6. Een speciaal duel ook voor onze coach Hans Verheij die tot dit seizoen een aantal jaar trainer/coach was van Dopie D1. Spanning verzekerd vanaf 12.45 uur.

Ook Heren 1 kan gelukkig slechte duels winnen. Na weken van goed hockey, was de thuiswedstrijd tegen HC Voorne van een andere orde. Misschien kwam het door het stormachtige weer, maar Forescate was zichzelf niet en na afloop waren begeleiding en spelers dan ook alleen tevreden met het positieve resultaat. Het was tevens een waarschuwing, want niets komt vanzelf. Zondag staat de uitwedstrijd tegen Schiedam op het programma. Deze concurrent staat 2e en die plek geeft aan het einde van de competitie recht op promotie naar de eerste klasse. Forescate volgt op twee punten. ‘Schiedam uit’ is geen onmogelijk klus, want koploper Rijswijk en zondag 13 november bijna-hekkensluiter Barendrecht verlieten het complex van de fusieclub met een zege. De uitstekende Voorschotense defensie, de minst gepasseerde uit de tweede klasse, is hopelijk ook zondag weer een onneembare vesting. Vanaf 14.45 uur is natuurlijk ook onze aanhang van harte welkom in Schiedam om Forescate in het laatste duel voor de winterstop te zien knallen.

Overige senioren en veteranen

De winterstop staat voor de deur voor de senioren en veteranen. Eerst opent Heren 3 om 11.00 uur de zondag op het RIO-veld tegen Waddinxveen, waarna Dames 3 om 13.00 uur in actie komt tegen Catwijck. Laat in de middag, om 16.00 uur, is het de beurt aan Dames A dat LOHC ontvangt. Veteranen B treft om 13.00 uur Waddinxveen.

Ik wens al onze teams een succesvol en sportief weekeinde toe.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate