Zevenklapper Forescate Heren 1

Een zonovergoten sportcomplex en een flink aantal toeschouwers vormden de ambiance voor de streekderby tussen Forescate en Noordwijk, de nummers 4 en 12 van de competitie. In de vorige confrontatie trokken de Noordwijkers aan het langste eind met 2-1.

Het eerste noemenswaardige moment in de wedstrijd was, helaas, een ernstige blessure voor de jarige Maurits de Bruijne die een gevaarlijk geslagen lange bal vol op zijn hoofd kreeg. Hij kwam de rest van de wedstrijd niet meer in actie, een tegenvaller dus voor Noordwijk. Naar verluidt gaat het inmiddels wel weer goed met de spits, die nog wel even naar het ziekenhuis ging.

Forescate begon beter aan het duel en scoorde dan ook de openingstreffer via de strafcorner. Een niet al te gevaarlijke sleeppush van Tim Pont verdween een beetje knullig via de klompen van Noordwijk-keeper Knijnenburg in de linkerkruising. Niet lang daarna wist ook Noordwijk een doelpunt te maken uit een uiterst curieuze situatie. Een vrije slag buiten het 23-meter-gebied ging via omhoog via de stick van Forescate-verdediger van der Hooft, deze bal vloog over alles en iedereen heen en kwam terecht bij de tweede paal, waar hij pardoes in de lange hoek terecht kwam. Waar iedereen in eerste instantie dacht dat de bal door niemand was geraakt rende Noordwijk-spits Ivo Akkerhuis juichend weg. Na enige twijfel bij de scheidsrechter besloot deze toch een doelpunt toe te kennen.

Daarna werd het veldspel van beide teams wat rommeliger, maar nog voor rust is het Forescate dat op voorsprong komt. Ditmaal is het Van der Haas die de Noordwijkse verdediging weet te verschalken middels de strafcorner. Met een 2-1 stand gingen beide teams rusten.

Vrij snel na rust kreeg Forescate wederom een strafcorner, waarbij de Voorschotenaren ook nog eens tegenover drie verdedigers kwamen te staan. Van die ruimte maakten zij optimaal gebruik en het was wederom aanvoerder Van der Haas die het net wist te vinden. In de daaropvolgende fase wordt de sfeer wat grimmiger op het veld. De Noordwijkse ploeg ging slecht om deze achterstand en de beslissingen van de scheidsrechter en gooide het over een andere boeg. Na een gele kaart voor een verdediger van Noordwijk, opgelopen door een sliding naar de bal, kreeg ook Noordwijk-aanvoerder Zwart een groene kaart voor aanmerkingen op de leiding. Niet lang daarna werd Romano van der Hooft, na een forse charge, onderste boven gelopen en kon ook de derde Noordwijk-speler naar de kant, ditmaal met geel.

De spanning was daarna eigenlijk weg en het was wachten op een slotakkoord van Forescate. Dat kwam er ook, Tim Pont was nog tweemaal trefzeker middels de strafcorner en scoorde de 4-1 en de 5-1. Daarna was het de beurt aan de jonge Tycho Engelen, die uit de kluts de bal voor zijn stick kreeg en koel wist af te ronden. Het slotakkoord was weer voor Van der Haas. Een vlotlopende aanval, via de sterk spelende Tomás Poggio, kwam uiteindelijk op de linkerkant bij Lars Knoester. Deze wist de uitglijdende keeper te omspelen, maar werd daarbij wel gevloerd. Zonder aarzeling kende de scheidsrechter een strafbal toe, een koud kunstje voor de Forescate-aanvoerder die eveneens zijn hattrick compleet maakte.

Forescate H1 – Noordwijk H1 7-1 (1-0 Pont, 1-1 Akkerhuis, 2-1 van der Haas, 3-1 van der Haas, 4-1 Pont, 5-1 Pont, 6-1 Engelen, 7-1 van der Haas)

Met dank aan website: www.hockeydenhaagleiden.nl

Dames 1

Forescate liep in de eerste competitiehelft in Dordrecht na een bewogen duel tegen een onverdiende 1-0 nederlaag aan. Bij de return stond de brigade van trainer/coach Hans Verheij op scherp, maar op het veld waren de Voorschotense dames een tandenloze tijger. Het gegroepeerd spelende Dordrecht was dit keer technisch en tactisch beter dan Forescate, hetgeen gezien de stand op de ranglijst toch wel verrassend was te noemen. Dordrecht kwam op 0-1 halverwege de eerste helft, nadat de scheidsrechters eerst in conclaaf gingen of er sprake was geweest van ‘shoot’. Uiteindelijk kregen de gasten het voordeel van de twijfel. Toen onverwacht  een backhand het Voorschotense doel trof, was de stand 0-2 en daarmee werd de rust bereikt.

Ook na de pauze slaagde Forescate er niet in om Dordrecht echt pijn te doen. De Voorschotense strafcorners werden niet eens slecht ingeslagen, maar de goalie van de bezoekers pakte alles. Aan de andere kant counterde Dordrecht knap naar de 0-3 waardoor de wedstrijd was gespeeld. In de slotminuten scoorde Milou Raap nog de eretreffer, 1-3, maar meer zat er dit keer niet in voor de thuisploeg. Zondag staat voor Forescate de uitwedstrijd bij het onderaanstaande Ommoord op het programma, aanvang 12.45 uur.

Foto's Heren1: A. de Gruiter
Foto's Dames 1: F. Schonk