Winst H1, verlies D1

Heren 1

De reden voor het weinige publiek in de buurt van Rotterdam liet zich natuurlijk raden. Forescate speelde dit seizoen al twee keer eerder tegen de ploeg van oud-coach Willem Kauffmann. In de competitie won het op eigen veld met 4-1, in de Silver Cup waren zij met 2-1 te sterk. Stipt om 14:45 floten de scheidsrechters voor het start van de wedstrijd. Forescate begon de wedstrijd in een hoog tempo, met veel druk op de achterste lijn van de thuisploeg. In de eerste vijf minuten leverde dat veel balwinst op, maar werden er weinig kansen gecreëerd.

In de periode die daarop volgde gebeurde dat wel. Na een aantal onderscheppingen op de helft van de tegenstander konden de Voorschotense spitsen een aantal maal in stelling werden gebracht, maar de Nieuwerkerkse sluitpost stond steeds op de goede plaats. Bovendien kreeg de ploeg een aantal strafcorners, maar ook daarop had de keeper steeds een antwoord. Tot het einde van de eerste helft, toen aanvoerder Yannick van der Haas de bal kreeg. Met een handige actie omspeelde hij de uit stormende keeper en wist al vallend met de backhand te scoren, 0-1.

Aan de andere kant had keeper Kevin Segeren een rustige middag, hij kreeg in de eerste helft slechts één strafcorner te verwerken. Dat lukte zonder al te veel problemen. De aanvallen van de thuisploeg beperkte zich met name tot een aantal counters die vaak niet zorgvuldig werden uitgespeeld. Desalniettemin gingen beide ploegen met een 0-1 tussenstand rusten.

In de tweede helft kreeg IJssel wat meer tijd om op te bouwen, omdat de bezoekers wat inzakten. Echt gevaarlijk werden zij daar niet uit, omdat zij zelden een vrijstaande aanvaller wisten te bereiken. Forescate ging aan de andere kant door met aanvallen, maar miste de scherpte in de afronding of de eindpass om de score te verdubbelen. Dat lukte later wel, zij scoorden uit een strafcorner die werd behaald na een goede actie over de rechterkant van Bart Lagerberg. Aanvoerder Yannick van der Haas mocht aanleggen en pushte de bal feilloos binnen, 0-2.

Gebruik pijltoetsen Omhoog/Omlaag om het volume te verhogen of te verlagen.

Met nog tien minuten op de klok probeerde de Voorschotenaren de bal op de helft van de tegenstander te houden en dat lukte verdienstelijk. Twee minuten voor tijd brak de thuisploeg nog eenmaal uit en verdiende het zowaar een strafcorner. Deze bal werd goed rechtslaag binnen gepusht, maar deze aansluitingstreffer kwam te laat.

Een belangrijke 1-2 uitoverwinning van Forescate, want ook de concurrentie wist te winnen. Zondag speelt Forescate om 14.45 uur thuis tegen Barendrecht en wordt gelijktijdig de topper tussen Rijswijk en Ommoord gespeeld, de nummers 1 en 2 van de ranglijst.

Met dank aan www.hockeydenhaagleiden.nl

Dames 1

Forescate Dames 1 ging op bezoek bij koploper Etten-Leur, dat al jarenlang weinig punten verliest op eigen veld. Etten-Leur was hockeytechnisch de betere ploeg, maar Forescate kon lekker mee hockeyen. Na slordig uitverdedigen werd vanaf de kop cirkel hard ingeslagen en keepster Philique Immink was kansloos op deze inzet. Het is en blijft jammer dat clubscheidsrechters bij enkele clubs zo’n prominente rol spelen in de tweede klasse Dames. Ook nu kreeg de thuisclub een enorm aantal strafcorners, waarvan de helft onder de categorie "cadeautjes” viel. Jammer, want de dames van Etten-Leur hebben voldoende kwaliteit om de thuiswedstrijden op eigen kracht te winnen.

Na de 2-0 kwam Forescate terug in de wedstrijd. Een mooie rush van Milou Raap resulteerde in een voorzet op Esther van Zonneveld die hard raaksloeg: 2-1.

De tweede helft had Forescate het lastiger, werd de wedstrijd rommeliger en liep Etten-Leur uit naar een 5-1 voorsprong. In de slotfase werd het nog 5-2 door een eigen treffer, maar dat was een doekje voor het bloeden. Zondag komt Houten, de nummer 2 van de tweede klasse, op bezoek op Adegeest om 12.45 uur.
De heenwedstrijd was pure propaganda voor het dameshockey in de tweede klasse en eindigde in 1-1. Laten we hopen dat het weer een echte hockeywedstrijd wordt.