Sportiviteit en scheidrechters

Hierbij het periodieke bericht van onze voorzitter, waarin dit keer speciaal aandacht wordt gevraagd voor sportiviteit en scheidsrechters.

Beste leden, ouders van leden en andere betrokkenen bij onze club,

Meestal gaat mijn periodieke bericht over wat allemaal goed gaat op onze club. Graag blijf ik ook in de toekomst zaken benadrukken die goed gaan!

Maar deze keer wil ik jullie extra aandacht vragen voor een onderwerp dat niet goed verloopt op dit moment en spoedig moet verbeteren, namelijk de opkomst van ‘scheidsrechters’ bij wedstrijden.

Vooral in het kader van het speerpunt ‘Sportiviteit’ binnen onze club, wil ik graag een appel doen op alle leden en ouders van leden.

Laat ik voorop stellen dat veel rondom ‘scheidsrechters’ wel goed gaat en dat velen van ons regelmatig wedstrijden van anderen en van hun kinderen fluiten. Dat is geweldig en zo hoort het ook!

Wat is er aan de hand en waarom deze uitdrukkelijke aandacht voor ‘scheidsrechters’?

Op dit moment is het grootste probleem van de club - durf ik te stellen - dat scheidsrechters met regelmaat niet komen opdagen ofwel afzeggen zonder zelf een vervanger te regelen.

Naast het indelen van scheidsrechters is de scheidsrechterscommissie wekelijks 20 uur extra bezig aan het oplossen van problemen rondom scheidsrechters die zich afmelden en niet voor vervangers zorgen. Van vrijwilligers kunnen we een dergelijke extra tijdsinvestering per week niet verlangen en daar ligt op dit moment een heel groot knelpunt.

Daar willen en moeten we echt wat aan doen met zijn allen! Immers, iedereen weet hoe belangrijk het is dat er voor iedere wedstrijd scheidsrechters zijn en dat de wedstrijden tijdig kunnen beginnen!

Graag breng ik de volgende afspraak rondom het fluiten nogmaals onder uw aandacht:

Alle leden zijn vanaf de B-jeugd verplicht hun scheidsrechterskaart te halen. Alle leden worden vanaf de B-jeugd bij toerbeurt opgesteld om te fluiten. Zij worden opgesteld op de dagen dat zij ook thuis spelen. De wedstrijden worden iedere maandagavond ingepland met scheidsrechters. Op dinsdag ontvangen de leden die het weekend daarop moeten fluiten een mail. De afspraak is dat als men niet kan fluiten men zelf een vervanger regelt. Dit is niet aan de scheidsrechterscommissie.

We verwachten echt dat iedereen die wordt opgesteld om te fluiten, ook daadwerkelijk zelf een vervanger regelt! De indeling is veel werk en zo ingewikkeld, dat het vast wel eens gebeurt dat een wedstrijd fluiten niet goed uitkomt. Maar, hierbij nogmaals de bevestiging van de bestaande afspraak dat men zelf een vervanger regelt en er dan ook echt voor zorgt dat deze vervanger aanwezig is bij de betreffende wedstrijd.

Verder zijn we heel blij met een groep actieve ouders die regelmatig fluit. Via de scheidsrechterscommissie hebben zij toegang gekregen tot de website en kunnen zichzelf inplannen voor wedstrijden die zij willen fluiten. Ben je daar ook in geïnteresseerd en wil je daarover meer informatie, neem contact op met de scheidsrechterscommissie: [email protected] . Tevens wil de scheidsrechterscommissie graag weten welke ouders met een kaart wel vaker opgesteld willen worden om te fluiten.

Daarnaast zijn wij op zoek naar mensen die bereid zijn als vrijwilliger de scheidsrechterscommissie te helpen. Dat zou geweldig zijn!

Je kunt je aanmelden bij Jan-Marc Verlinden van de scheidsrechterscommissie: [email protected] .

Zonder binnen Forescate met het vingertje te moeten zwaaien vinden we toch dat we de daad bij het woord moeten voegen en daarom gaan wij als bestuur:
- tijd besteden aan het volgen van de opkomst tijdens de wedstrijden;

- krachtiger optreden tegen mensen die deze sportieve plicht verzuimen door diegenen direct de volgende week weer als scheidsrechter op te stellen (en mogelijk een extra keer). Uiteindelijk kan het niet nakomen van de afspraken leiden tot het niet meespelen van eigen wedstrijden;

- daarnaast de scheidsrechters die wél met plezier staan te fluiten helpen en bijstaan tijdens de wedstrijden zodat deze groep meer aandacht krijgt.

Bij voorbaat dank voor jullie begrip om eens extra aandacht te vragen voor een onderwerp dat hopelijk in de toekomst beter gaat.

Geniet van de goede dingen op onze club en vooral van het hockeyen!

Vriendelijke groet, mede namens het gehele bestuur,

Olivier Kist

Voorzitter

Ps: hopelijk zien we de seniorleden en ouders van leden op het ‘JoDeLaHiSki feest voor senioren’ op zaterdag 2 april a.s. vanaf 20:15 uur in het clubhuis. Zie de website en kaarten zijn te koop bij de Evenementencommissie!