Bericht KNHB nav eerste zaalhockeyweekeinde

Het eerste weekeinde van de zaalhockeyperiode zit er inmiddels op.

Heel veel van onze teams zijn inmiddels al in actie geweest en we hebben veel enthousiasme bij onze spelers kunnen zien. Zaalhockey is immers toch een ander spelletje dan hockey op het veld.

Nu op naar een mooi 2e zaalhockeyweekeinde !

Van de KNHB ontvingen we een deze week bericht met wat aanwijzingen en een verslag van de negatieve keerzijde van een intensief gebruik van hallen door zaalhockeyers. We geven dat KNHB bericht hieronder in zijn geheel weer, zodat iedereen er de punten uit kan halen die voor het eigen team wellicht van belang kunnen zijn.
Belangrijk is dat we ons als nette "gasten” in de hallen gedragen, zodat we ook de komende jaren nog genoeg hallen voor zaalhockey ter beschikking zullen hebben.

Zaalhockeycommissarissen MHC Forescate,
Aernout en Desiree Cortenbach

---------------------------------------------------------

Bericht KNHB:

Naar aanleiding van het eerste speelweekend vragen wij toch jullie aandacht voor enkele zaken die, getuige de toch wel grote hoeveelheid mails die wij heb ontvangen, niet helemaal duidelijk zijn bij de (coaches en begeleiders van) diverse teams.

1. Van diverse hallen zijn er meldingen / klachten ontvangen omtrent:

· Helaas al diverse schades aan lichtbakken, deuren etcetera!!

· Het gebrek aan toezicht door de zaalleiding op gang van zaken in de hal en met name ook de kleedkamers / gangen; er zijnmeldingen dat er, hoewel uitdrukkelijk verboden, gehockeyd wordt in kleedkamers, in gangen enz !! Coaches/teambegeleiders dienen dit absoluut te verbieden en zaalleiding dient teams hierop aan te spreken wanneer het toch gebeurt!!

· Het niet afgeplakt zijn van metalen gespen aan keepersuitrustingen!! Het negeren van terechte opmerkingen hierover door zaalleiding en/of halbeheerders;

· Het met vieze of buiten gedragen schoenen betreden van de hal, door spelers maar ook door begeleiders en toeschouwers;

· Het meenemen van etenswaren en drinken in de sporthal;

· Diverse klachten omtrent ronduit smerig achtergelaten kleedkamers;

· Het niet opruimen door verantwoordelijke zaalleiding van balken en goals na afloop van het laatste blok wedstrijden; goals hoeven niet in alle hallen opgeruimd te worden, maar wanneer de zaalbeheerder daarom verzoekt dient de zaalleiding hiervoor te zorgen

· Het te vroeg betreden van de hal, terwijl de hal nog in gebruik was door andere sporten;

2. Van diverse zaalleiders hebben wij begrepen dat:

· Er onduidelijkheid is en discussie ontstaat omtrent het al dan niet stilzetten resp. bijtellen van de tijd bij bv blessures/strafballen; In het Bondsreglement art C.4.7 staat dat tijd voor onderbrekingen alleen dan wordt bijgeteld wanneer dat organisatorisch mogelijk is. Afspraak die wij in ZH hebben gemaakt, omdat wij de wedstrijdblokken van 3 of 6 wedstrijden altijd binnen de 2 resp 4 uur moeten afwerken en er dus organisatorisch géén ruimte is voor uitloop, de tijd nooit wordt stilgezet.

· Er onduidelijkheid is en discussie ontstaat omtrent het maximaal toegestaan aantal spelers bij een wedstrijd, terwijl dit duidelijk in het zaalreglement staat; er mogen maximaal 12 spelers (incl keeper) aan een wedstrijd deelnemen; er zijn meerdere meldingen binnengekomen van teams die toch met 14 of zelfs 15 spelers aan een wedstrijd (willen) deelnemen en opmerkingen van zaalleiding of tegenstander daarover negeren. Dit leidt tot ergernis en frustratie, zeker als zij juist wel enkele spelers hebben "thuisgelaten" om niet met te veel te zijn; wijs coaches erop dat, wanneer zij er toch voor kiezen om met 14 of 15 spelers af te reizen naar een zaal, ervoor moeten zorgen dat per wedstrijd de spelers die "te veel" zijn niet op de spelersbank zitten, maar op de tribune; het is uiteraard wèl mogelijk om in wedstrijd 1 andere spelers op te stellen dan in wedstrijd 2, zodat iedereen op een dag in elk geval 1 wedstrijd kan spelen.

· Er onduidelijkheid is omtrent het al dan niet moeten spelen met een zaalstick, er wordt met name voor Jongste Jeugd door sommigen gedacht dat zij wel met een veldstick mogen spelen; ook voor de Jongste Jeugd is spelen met een zaalstick echter noodzakelijk en absoluut verboden waardoor het risico bestaat dat kinderen niet mee mogen doen, daarnaast heeft het heel veel voordelen op hockeytechnisch vlak; om die redenen is de uitzondering, die enkele jaren geleden nog werd gemaakt voor de Jongste Jeugd, vervallen

· Zij aangesproken worden op zaken waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn, bijvoorbeeld het niet tijdig open zijn van een hal of horeca; clubs hebben hiermee echter niets van doen.
De inhuur geschiedt door de KNHB en er zijn met de diverse hallen verschillende afspraken gemaakt.

3. Tenslotte aandacht voor de nieuwe hal Kleine Vink in Nieuwerkerk a/d IJssel:

Er blijkt een flink aantal teams moeite te hebben gehad om de nieuwe sporthal, Kleine Vink, aan de Sportlaan 2 te Nieuwerkerk a/d/ IJssel te bereiken.
Diverse teams stonden ten onrechte bij sporthal de Zuidplas, aan de Sportlaan 3 te Moordrecht. Verwarring ontstaat mogelijk doordat het beide een accommodatie betreft van Sportfondsen De Zuidplas B.V. en beide hallen dus aan een Sportlaan liggen.

De Kleine Vink ligt echter echt in Nieuwerkerk. Een tip van de zaalcommissaris van de IJssel: de Kleine Vink ligt aan een rotonde op de Hoofdweg. Het is of afslag Capelle - of Nieuwerkerk aan den IJssel en dan in Nieuwerkerk aan de fly over naar Nesselande.