Wisselend succes Dames en Heren 1

Forescate Dames 1 en Heren1 speelden zondag 17 september hun eerste thuiswedstrijd met als tegenstander dezelfde club: Alphen. Bij de dames leverde dat uiteindelijk een 5-2 zege op, terwijl de mannen enkele uren later een ontnuchterende 0-5 score op het scorebord zagen staan.

Bij Dames 1 zat enige onvrede na de openingsspeeldag in de eerste klasse toen een 2-1 nederlaag werd geleden tegen Alecto. In het eerste thuisduel was Alphen te gast en juist die ploeg heeft een metamorfose ondergaan ten opzichte van vorig seizoen door diverse redenen. Al snel in de wedstrijd brak Lotte de Bruin de score open na een assist van Esther van Zonneveld. Wie dacht aan een rustige middag kwam bedrogen uit, want Alphen kwam verrassend langszij en nam vervolgens zelfs een 1-2 voorsprong. Het was Anouk van Zonneveld die nog voor de rust de 2-2 binnensleepte uit een strafcorner en dat kunststukje herhaalde zijn in de tweede helft: 3-2. In het laatste kwart breidde Forescate de score dan toch nog uit naar 5-2 via een intikker van Esmee Braams (voorzet Esther van Zonneveld). Het slotakkoord kwam op naam van Anne "Jack” Mulder, die niet vaak scoort, maar nu op de goede plek stond. Een nuttige en goede zege voor Forescate, dat het zondag 24 september om 12.45 uur opneemt tegen De Reigers en dat betreft wederom een thuiswedstrijd op Adegeest.

Onder toeziend oog van ca. 350 toeschouwers speelde Forescate Heren 1 de tweede derby op rij in de Overgangsklasse. Na de eclatante 0-2 zege op kampioenskandidaat Leiden bij de terugkeer in de Overgangsklasse, was het nog puntloze Alphen de tegenstander. Een ploeg die we nog goed kennen uit de eerste klasse van wat langer geleden, maar inmiddels al enkele jaren uitkomend in de Overgangsklasse. Alphen opende bliksemsnel door een verdedigende fout van de thuisploeg alert af te straffen: 0-1. Vervolgens kreeg Forescate een aantal mogelijkheden op de gelijkmaker, maar die viel niet. De wetten van de Overgangsklasse zijn onverbiddelijk en Alphen liep uit naar een 0-2 voorsprong via een benutte strafcorner. Ook na de pauze was Alphen net wat slimmer, gehaaider, effectiever en handiger op die momenten dat het moest. Forescate kreeg nog wel een aantal kansen en strafcorners, maar die hatelijke nul bleef staan. Aan de andere kant sloeg Alphen wel drie maal doeltreffend toe, zodat na zeventig minuten de 0-5 eindstand een feit was. Forescate was een wijze les rijker, want analyse van de wedstrijdbeelden zal haarfijn uitwijzen wat de verbeterpunten zijn. Zondag 24 september zal Forescate in eigen huis tegen De Reigers kunnen etaleren wat het heeft geleerd van de wedstrijd tegen Alphen. Aanvang: 14.45 uur.