Forescate Heren 1 stunt door LOHC uit te schakelen in Gold Cup

Forescate Heren 1 stuntte donderdagavond 28 september door in de eerste ronde van de Gold Cup op een kolkend Sportpark Adegeest het favoriete LOHC uit Oegstgeest uit te schakelen na shoot- outs. Na de reguliere speeltijd was de stand 1-1.

Voor de eerste maal in de historie van het bekertoernooi kwam Forescate Heren 1 uit in de Gold Cup na jarenlange deelname in de Silver Cup. Nu als overgangsklasser ontving Forescate competitiegenoot LOHC, roepnaam Leiden. Op de eerste speeldag in de Overgangsklasse zorgde Forescate al voor een daverende verrassing door titelkandidaat Leiden uit met 0-2 te kloppen. Leiden herstelde zich overtuigend door royale overwinningen tegen Hilversum (0-7) en Groningen (5-0). Forescate kreeg op zijn beurt een lesje in efficiency van Alphen (0-5) en stond na een prima wedstrijd tegen Reigers (1-2) toch met lege handen. In de eerste ronde van de Gold Cup op Sportpark Adegeest was het Blauwe Legioen, waaronder veel jeugd, met honderden supporters prima vertegenwoordigd. De sfeer zat er goed in en de bekende blauwe rook verspreidde zich net voor het beginsignaal over het hele hoofdveld.

Forescate moest noodgedwongen Yannick van der Haas, Romano van der Hooft en Tim Pont buiten de wedstrijdselectie laten wegens lichte blessures. Het gaf de mogelijkheid aan de jeugdspelers Noel van der Laan (16-jaar) en de 15-jarige Naut Mutsaers om hun debuut te maken op dit niveau in Heren 1, terwijl ook Tim Dofferhoff minuten maakte. Bij Leiden ontbrak hoofdcoach Marc de Moor als hoofdcoach en hij werd vervangen door niemand minder dan Roelant Oltmans. Het was duidelijk, dat Leiden gebrand was op een goed resultaat en in de eerste helft waren de bezoekers dan ook het meest in balbezit. Het was geen verrassing, dat Leiden de score opende door Ivar Hensen, die het alert reageerde in de rebound van een strafcorner. Forescate kreeg een enkele strafcorner en was soms dreigend, maar de 1-1 kwam toch een beetje uit de lucht vallen. Het was niemand minder dan B1-speler Naut Mutsaers, die als jongste speler op het veld het genoegen smaakte om de gelijkmaker aan te tekenen, tot grote vreugde van het Blauwe Legioen.

Noel en Naut

Na een donderspeech van Oltmans in de pauze schroefde Leiden het tempo in de tweede helft op en restte Forescate weinig anders dan de Oegstgeester furie zo goed mogelijk te weerstaan. De mannen van coach Christiaan Hoekstra stonden goed en werkte keihard, maar de fenomenaal keepende Rens Cassée was niet te passeren en ranselde ieder schot uit zijn doel. Aan de hand van Tycho Engelen, na een stroeve competitiestart weer helemaal terug op zijn eigen hoge niveau, brak Forescate af en toe gevaarlijk uit, maar het bleef 1-1.

De zenuwslopende shoot-outs moesten de beslissing brengen. Tych Engelen opende het bal en scoorde 1-0. LOHC maakte gelijk waarna Derek Neijzen een toegekende strafbal miste. LOHC maakte de 1-2 en Forescate miste opnieuw. Toen stond doelman Rens Cassée op en eiste een absolute heldenrol op. Hij pakte de derde poging van Leiden, waarna Forescate weer niet scoorde. Rens deed zijn kunstje wederom en de 5e shoot-out van Forescate werd benut door Julius Verhaar: 2-2. Alle ogen waren voor de 5eshoot-out van Leiden gericht op Rens die wederom als winnaar uit de strijd kwam, waardoor het 2-2 bleef. De 6e shoot-out van LOHC maakte Rens op fantastische wijze onschadelijk en toen was het aan Tycho Engelen om Forescate naar de tweede ronde te schieten. Met een fabuleuze beweging zette hij de Leidse doelman op het verkeerde been en tikte de bevrijdende treffer binnen. Sportpark Adegeest ontplofte en spelers liepen in blinde vreugde alle kanten van het veld op. Een prachtige ereronde maakte nog maar eens duidelijk hoe sterk de band is tussen onze spelers en supporters. Een magische avond eindigde zo in een geweldige stunt, want wie had verwacht dat Leiden opnieuw onderuit zou gaan tegen Forescate? Zonder de andere spelers te kort te doen, zal deze triomf in de eerste ronde van de Gold Cup toch vooral gelinkt blijven aan Rens Cassée, Tycho Engelen en Naut Mutsaers.

Op donderdagavond 12 oktober wordt de tweede ronde van de Gold Cup gespeeld en stromen ook de hoofdklassers in. Eerst speelt Forescate Heren 1 op zondag 1 oktober de belangrijke competitiewedstrijd uit tegen Hilversum om 14.45 uur en ook daar is winst van groot belang.

Link verslag van LOHC: https://www.lohc.nl/news-detail/204112

Link KNHB Gold Cup: https://www.knhb.nl/nieuws/loting-silver-cup-en-gold-cup-