Verslag Heren 1 van 8 oktober

Forescate Heren 1 is er zondag 8 oktober niet in geslaagd om de drie punten in eigen huis te houden. Lang, heel lang, zag het er naar uit dat GHHC Groningen met een 1-0 nederlaag huiswaarts zou moeten gaan. De wedstrijd duurde echter drie minuten te lang, waardoor de bezoekers toch nog langszij wisten te komen.

Vooraf wist Forescate Heren 1, dat GGHC Groningen een geduchte opponent zou zijn. De bezoekers behaalden 6 punten uit 4 lastige openingswedstrijden, dus onze blauwen waren gewaarschuwd. De thuisclub wist zich gesterkt door de terugkeer van Yannick van der Haas, die weer geregeld zijn klasse toonde. Tim Pont ontbrak in de wedstrijdselectie wegens een blessure. De beginfase was echter voor Forescate. Groningen oogde wat onwennig en was duidelijk even zoekende. In de 12e minuut stak Noud Stikkelorum het halve veld over via de linkerkant. Zijn inzet hield het midden tussen een schot en een voorzet, maar via de klomp van de GHHC-goalie verdween de bal tot grote vreugde van het Blauwe Legioen over de doellijn: 1-0. Een grote opsteker en ook in het verdere vervolg van de eerste helft was Forescate de bovenliggende partij. Het kreeg kansen, maar de 2-0 viel niet. Een van de redenen was, dat er slordig werd omgegaan met de drie toegekende strafcorners.

In de tweede helft kreeg Forescate het lastiger. De snelle, behendige voorwaartsen van Groningen kwamen vaker voor het doel van Rens Cassee en Forescate voelde de druk toenemen. Aan de andere kant ontstond er wel meer ruimte voor counters en tot twee keer toe leek Yannick van der Haas de bevrijdende 2-0 op zijn naam te schrijven, maar de Groningse sluitpost voorkwam dat. Het sterke verdedigingsblok van Forescate leek steeds het juiste antwoord te hebben op de offensieve activiteiten van Groningen. Wel geholpen door het feit, dat GHHC een stroef lopende strafcorner had. Zo ook, drie minuten voor tijd toen een mislukte strafcorneruitvoering van Groningen met een klein beetje geluk toch tot een doelkans leidde in tweede instantie en van dichtbij werd de 1-1 binnengetikt.

Gescoord werd er verder niet meer. De remise was een terechte afspiegeling van de verhoudingen in het veld al was de Voorschotense teleurstelling voelbaar, doordat er enkele riante kansen waren gemist bij een 1-0 voorsprong. Met zeven punten uit vijf duels doet Forescate prima mee in de Overgangsklasse en heeft het zich in de middenmoot genesteld. Zondag 15 oktober staat de uitwedstrijd bij het goed presterende Roomburg op het programma (14.45 uur). Een heuse derby, maar ook een wedstrijd waarin veel gevraagd zal worden van onze boys.

Donderdagavond 12 oktober neemt Heren 1 het in de tweede ronde van de GOLD CUP op tegen promotieklasser Victoria uit Rotterdam. Victoria (Latijns voor overwinning) is een van de vier oudste hockeyclubs van Nederland en staat momenteel 2e in de promotieklasse. Dit duel begint om 20.30 uur. We verwachten wel, dat het Blauwe Legioen massaal aanwezig is, want het gebeurt niet dagelijks dat een roemruchte promotieklasser als Victoria te gast is op sportpark Adegeest. De formatie van trainer Christiaan Hoekstra kan onze steun uitstekend gebruiken.