Sprookje Forescate Heren 1 in Gold Cup duurt voort

Forescate Heren 1 is hard bezig om bekergeschiedenis te schrijven. Nadat in de eerste ronde het favoriete LOHC na shoot-outs werd verslagen, was Victoria in de tweede ronde het volgende slachtoffer van de Voorschotense dadendrang op Sportpark Adegeest. Onze Blauwen versloegen de Rotterdamse nummer 2 van de Promotieklasse (!) met 3-2 en plaatste zich voor de laatste vier in de regio Zuid-West en daarmee voor de landelijke 1/8 finales in het hoogste bekertoernooi.

Als debutant in de Gold Cup starten en vervolgens heel brutaal de laatste 16 bereiken van het landelijke bekertoernooi. Het overkwam Forescate Heren 1, de kersverse overgangsklasser waar het zelfvertrouwen momenteel heel groot is. Na de stunt in de eerste ronde tegen LOHC, leek het roemruchte Victoria op voorhand een maatje te groot. Een topper uit de Promotieklasse en daarmee 1 klasse hoger spelend dan Forescate en in Voorschoten gewoon op volle oorlogssterkte spelend. Bij Forescate ontbraken door blessures Yannick van der Haas, Noud Stikkelorum, Tim Pont en Koen Vink, waardoor oa. de 15-jarige Koen van Boheemen zijn debuut mocht maken in Heren 1.

Intensiteit

De bekende blauwe rookgordijnen zorgden weer voor het juiste sfeertje op deze bijzondere avond en het vuurwerk dat buiten het hockeycomplex werd afgestoken gaf een extra dimensie. In de beginfase leek de thuisclub echter overlopen en overdonderd te worden door de Rotterdammers, die natuurlijk een hoger baltempo hanteerden en waar de spelers stuk voor stuk over een indrukwekkende techniek beschikten. Het duurde even voor Forescate mee kon in die intensiteit. Dat Victoria met een spijkerharde backhand in de korte hoek de score opende, was een logisch gevolg van het veldoverwicht. In Q2 speelde Forescate met wat meer bravoure en na een knappe aanval via de rechterkant stond Machiel van der Linde, onze comeback kid, bij de tweede paal op de juiste plek om de 1-1 binnen te tikken. Het weer met een kleine 400 man opgekomen Blauwe Legioen kon deze surprise zeer waarderen en langzaam ontstond dat speciale bekergevoel weer. Op slag van rust kreeg Victoria een strafcorner. Lijnstop Tycho Engelen redde in eerste instantie, maar de rebound werd hard binnen gewerkt: 1-2.

Sensatie compleet

In de tweede helft bleef Forescate knap overeind. Positioneel stond de ploeg van Christiaan Hoekstra goed en ondanks dat Victoria meer balbezit had, werden de uitbraken van Forescate steeds gevaarlijker. Wederom over de rechterkant vond Forescate de ruimte en via Duco Aalbregt kwam de bal wederom bij de tweede paal waar Tom Kruysmulder het laatste tikje gaf: 2-2. Grote vreugde in het veld en langs de kant en stiekem was er een grote verrassing in de maak. Forescate bereikte Q4 zonder kleerscheuren, al kreeg het zelf in de hele wedstrijd geen enkele strafcorner. Victoria moest extra gas geven in het laatste kwart, maar kwam van een koude kermis thuis. Een uitstekende actie van Duco Aalbregt, (onder toeziend oog van zijn vader en oud-Forescatecoach Robbert Paul Aalbregt), werd door de inglijdende Rens Otto prachtig afgerond waarmee de eerste Voorschotense voorsprong op het scorebord stond: 3-2. In de hectische slotfase creëerde Victoria eigenlijk geen echte kansen meer en na het laatste fluitsignaal ontplofte Sportpark Adegeest wederom. De prachtige en welverdiende ereronde leverde een klaterend applaus op van het Blauwe Legioen voor de winnende formatie.

En nu?

Forescate heeft door deze zege de 1/8 finales bereikt in het landelijk bekertoernooi. Tot de kwartfinales wordt echter in 4 regio ’s gespeeld. Forescate speelt in Zuid-West en kan in de volgende ronde hoofdklasser HDM, promotieklasser Cartouche of mede-overgangsklasser Roomburg loten. Stuk voor stuk prachtige tegenstanders en absolute topploegen in de Haags/Leidse regio. Forescate schrijft momenteel bekergeschiedenis en dat krijgt op donderdagavond 2 november een vervolg. Tegen wie is nog even de vraag.

Wat we wel zeker weten is dat Forescate zondag 15 oktober om 14.45 uur de degens kruist met Roomburg in de overgangsklasse. De Leidenaaren spelen thuis en hebben een uitstekende seizoenstart met 4 overwinningen en alleen de ruime thuisnederlaag tegen LOHC. Als Forescate net zo scherp is als tegen Victoria, is er wellicht een nieuwe verrassing mogelijk.

Fotos: A. vd. Meulen