Forescate Heren 1 verslaat GCHC met 3-1, (wedstrijdverslag 29 okt 2023).

Wederom een driepunter voor Forescate Heren 1 in speelronde 7 in het eerste overgangsklassejaar ! GCHC uit Groningen werd met 3-1 geklopt en dat zal de terugreis naar het hoge Noorden gevoelsmatig langer hebben gemaakt.

Forescate Heren 1 verloor op zondag 15 oktober de derby met Roomburg ongelukkig en had vervolgens een vrij weekeinde om bij te komen van zes speelronden overgangsklassehockey. Met 7 punten mocht de formatie van trainer/coach Christiaan Hoekstra, bezig aan zijn eerste seizoen bij Forescate, zeker niet ontevreden zijn. Zeker niet wanneer wordt meegenomen, dat Heren 1 (op de huidige nummer 3 HBS na), de gehele top 5 van de overgangsklasse al als opponent heeft gehad. Met GCHC kwam de nummer 10 van de ranglijst naar Sportpark Adegeest, die drie punten minder had behaald dan Forescate.

Forescate kroop in de eerste helft enkele malen door het oog van de naald bij de gevaarlijke Groningse counters, waarbij doelman Rens Cassee zijn kwaliteiten moest tonen. Forescate was wel de ploeg die het meest dominant speelde en meer balbezit had. Kansen waren er ook, maar die werden aanvankelijk niet in doelpunten omgezet. Tot de 30e minuut toen Lars Knoester een voorbereidende actie van Yannick van der Haas op waarde schatte en ter hoogte van de strafbalstip hard raaksloeg: 1-0. Met die score werd de rust bereikt. Laat in de 37e minuut kon het Blauwe Legioen opnieuw juichen toen Yannick van der Haas een strafcorner forceerde. Hij stond zelf aan de kop cirkel en tegen zijn sleeppush was de doelman van GCHC niet bestand: 2-0.

Het pleit voor de Groningse studenten, dat zij zich niet gewonnen gaven. Die strijdlust werd ook beloond, want een hard schot vanaf kop cirkel was ook Rens Cassee te machtig en bracht de spanning weer terug in de wedstrijd. De volgende Voorschotense strafcorner was het echter weer bingo voor Forescate en opnieuw was Yannick de schutter die het vonnis voltrok: 3-1. Bij die stand bleef het uiteindelijk ook en dankzij deze waardevolle overwinning is Forescate op een gedeelde 5e positie beland met 10 punten uit 7 duels. Onderin baarde het nog puntloze Hilversum opzien door het sterke Roomburg met 2-1 te verslaan.

Donderdag 2 november om 20.30 uur zal Sportpark Adegeest weer massaal blauw kleuren als in de 3e ronde van de Gold Cup promotieklasser Almeerse HC op bezoek komt. Forescate zit in dit bekertournooi inmiddels bij de laatste 16 van Nederland, hetgeen al een fantastische prestatie is, en wellicht zit er nog meer in het vat.
Zondag 5 november staat om 14.45 uur de competitiewedstrijd tegen Myra in Amstelveen op het programma. Myra ging dit weekeinde hard onderuit in Alphen a/d Rijn en heeft wat goed te maken, maar Forescate is er veel aan gelegen om zelf de punten mee te nemen.

Foto's : A. vd. Meulen