Laatste 8 Gold Cup net niet gehaald

Tot heel lang na de wedstrijd werd er gediscussieerd over dat cruciale moment in de shoot-outs tussen Forescate H1 en Almeerse HC H1 in de 1/8 finale van de Gold Cup. De wedstrijd was in 1-1 geëindigd en shoot-outs moesten de beslissing brengen, maar ook dat werd een gelijke stand: 2-2.

Een ogenschijnlijk glaszuivere treffer van Tycho Engelen (6eshoot-out) werd na twee minuten overleg tussen de arbiters toch afgekeurd wegens onopzettelijk afhouden waarna Tycho hem moest overnemen. Hij miste helaas en de gelijkmakende shoot-out werd door de bezoekers wel gescoord. Enorme teleurstelling bij spelers, staf en het Blauwe Legioen, want Forescate was zo dicht bij de beste acht van Nederland.

Het bekende blauwe rookgordijn en vuurwerk van buiten ons complex heette de ploegen van Forescate en Almeerse HC welkom. De gasten speelden tussen 2016 en 2021 vijf seizoenen in de hoofdklasse en staan nu in de middenmoot in de Promotieklasse, een niveau hoger dan de overgangsklasse waarin de ploeg van Christiaan Hoekstra uitkomt. Toch waren beide ploegen gedurende de hele wedstrijd aan elkaar gewaagd. Het kan echt alle kanten op in een fijne ambiance, want toch weer veel supporters hadden de gang naar Sportpark Adegeest gemaakt. In Q2 veerde iedereen op toen Rens Otto aan de basis stond van een strafbal voor de thuisploeg. De normaal zo trefzeker Yannick van der Haas zag zijn inzet echter schitterend uit de benedenhoek worden geranseld door de Almeerse doelman. Mede daardoor ging de rust met 0-0 in.

Ook in Q3 waren er momenten, dat Forescate dicht bij de openingstreffer was, maar deze viel niet. Achterin stond het prima bij de thuisclub, waardoor Almere weinig grote kansen wist te creëren. De wedstrijd had een sportief karakter, al viel er af en toe een kaartje. In het laatste kwart scoorde Almeerse HC 8 minuten voor tijd op knappe wijze de 0-1 na knullig balverlies aan de linkerkant. De wedstrijd leek gespeeld, want het kostte Forescate moeite om nog gevaarlijk te worden. Twee minuten voor tijd dan toch de eerste blauwe strafcorner, die helaas niet lekker werd geraakt door Derek Neijzen. Een minuut later mocht hij echter weer aanleggen vanaf kop cirkel en dat deed hij vele malen beter, want hij liet de goalie kansloos: 1-1. Bij die stand bleef het, ondanks een hele late strafcorner van Almeerse HC.

In de shoot-outs begon doelman Rens Cassee geweldig door de eerste shoot-out te keren. Tycho Engelen scoorde vervolgens wel. Rens bleek onpasseerbaar en stopte in de 3e shoot-out zelfs een strafbal. Helaas misten Rens Otto en Noud Stikkelorum ook beiden. De 4e poging van de gasten trof wel doel waarna Yannick van der Haas niet scoorde en het 1-1 bleef. De laatste shoot-out scoorde Almere, waarna Duco hetzelfde deed en het na strafballen 2-2 stond. Forescate leek na de goal van Tycho op matchpoint te komen, maar uiteindelijk dacht het arbitrale duo daar toch anders over. Vervolgens dolle vreugde bij de promotieklasser nadat zij de de winnende treffer binnensloegen, want zij beseften dat zij door het oog van de naald waren gekropen. Forescate kan terugkijken op een geweldig bekeravontuur waarin het toch een stukje geschiedenis schreef.

Zondag 12 november staat om 14.45 uur de thuiswedstrijd tegen Naarden op het programma. Als Forescate net zo gedisciplineerd speelt als tegen Almeerse HC, moet er een