Jong Dames 1 gaat op het hoogste niveau spelen

Afgelopen zomer is er een nieuw team samengesteld wat zich nu Jong Dames 1 mag noemen op MHC Forescate. Het team bestaat uit meiden van Forescate en meiden van Kieviten (hockeyclub uit Wassenaar).
Het doel van het team was om een vriendenteam op te richten wat op een goed niveau kan hockeyen. Wij werden in de eerste klasse poule A ingedeeld, hier waren wij dan ook zeer tevreden mee. In ons achterhoofd wisten wij dat als wij eerste werden wij zouden promoveren naar de Overgangsklasse, dit was een droom, maar dat onze droom ook daadwerkelijk uit zou komen, daar konden wij indertijd alleen maar op hopen.
De wedstrijden verliepen uitstekend en momenteel staan wij nog steeds bovenaan met 0 verloren of gelijkgespeelde wedstrijden. Na een paar weken wisten wij dat het mogelijk kon zijn om te promoveren als wij zo doorgingen. Even voor de duidelijkheid: in onze voorcompetitie zit je in een poule met 6 andere teams. In totaal speel je tijdens deze poule twee keer tegen ieder team, één keer thuis en één keer uit. Het enige team dat nog een echt gevaar voor ons was, was Cartouche JD1.
Op 8 oktober is JD1 van Forescate afgereisd naar Cartouche om de wedstrijd te spelen. Wij als team waren gespannen, omdat wij wisten dat als Cartouche ons zou verslaan onze kans om te promoveren kleiner zou worden, maar gelukkig verliep de wedstrijd uitstekend en wisten we met 2-0 van Cartouche te winnen. Vanaf dat moment stonden wij met 3 los punten bovenaan. Op 5 november kregen wij te horen, dat Cartouche weer een wedstrijd verloren had, dus dit betekende dat JD1 inmiddels met 6 punten afstand bovenaan stond.

Op een zonnige mooie ochtend op 12 november speelde JD1 thuis om 11:00 tegen Klein Zwitserland. Het eerste kwart verliep goed er werden dan ook meteen twee goals gescoord door Laura Groenwoud en Zoe Kelly. Het tweede en derde kwart verliepen akelig, waarin in het tweede kwart Klein Zwitserland zelfs een goal scoorde. Met vasthoudendheid en teamwork wist JD1 de negatieve spiraal om te buigen en 5 mooie goals te scoren in het laatste kwart. De 7-1 overwinning getuigt van het vermogen om te groeien en zich aan te passen, zelfs in moeilijke omstandigheden. Deze overwinning is niet alleen een weerspiegeling van hun individuele vaardigheden, maar ook van de sterke teamgeest die dit team drijft.

De overwinning kreeg extra glans door het nieuws van Cartouche’s onverwachte nederlaag ook dit weekeinde, wat betekent dat Jong Dames 1 nu met 9 punten bovenaan los staat met nog twee wedstrijden te spelen en dus het kampioenschap niet meer kan ontgaan. Hierdoor krijgt het team na de winterstop de kans om te schitteren in de Overgangsklasse. Een prachtige prestatie die het team terecht viert als een stap voorwaarts in hun hockeyreis en wie weet mogen zij uiteindelijk aan het einde van dit jaar schitteren op het NK voor de Jong Dames teams.

Tekst: DvdP