Ruime zege Forescate H1 op HC Naarden H1: 4-1

Forescate Heren 1 speelde een hoop frustratie van zich af door het laaggeklasseerde HC Naarden met 4-1 te kloppen in de Overgangsklasse. Enkele dagen eerder ging Forescate op schlemielige wijze ten onder tegen promotieklasser Almeerse HC na tumultueus verlopen shoot-outs. Hierdoor werd Forescate in de Gold Cup een plek bij de laatste acht van Nederland door de neus geboord.

De ene wedstrijd is de andere niet. In de prima wedstrijd tegen Almeerse HC deed Forescate niet onder voor de voormalige hoofdklasser. Vorig weekeinde speelde Forescate echter een slechte wedstrijd in Amstelveen. Toch kwam het twee maal op voorsprong, maar dit duel eindigde uiteindelijk in een 4-2 nederlaag. De belangen waren dus groot in de thuiswedstrijd tegen HC Naarden, dat pas 4 punten had verzameld. Het Blauwe Legioen was natuurlijk weer aanwezig om als twaalfde man te fungeren met de bekende blauwe rookgordijnen voor het begin van de wedstrijd. Toch was het Naarden, een vereniging met liefst 1.900 leden, dat in de eerste helft de beste kansen wist te creëren en ook qua veldspel gelijk op ging met Forescate, dat het dus best lastig had. Met dankzij goed keeperswerk van Rens Cassee was de ruststand 0-0.

Christiaan Hoekstra zette in de pauze wat dingen om en plotseling ging het echt lopen bij Forescate. Daarom was het heel prettig, dat Forescate al twee minuten na de hervatting op 1-0 kwam. De voorbereidende actie was van grote klasse en kwam op conto van Julius Verhaar. Noud Stikkelorum was de afmaker en die opsteker gaf Forescate vleugels. Vijf minuten viel de tweede treffer en nu was Ruben Diemel de man van de assist en Duco Aalbregt de schutter: 2-0. Naarden zakte ver weg na deze goal en dat gaf Forescate de kans om verder uit te lopen. Yannick van der Haas benutte de derde strafcorner en pikte zijn bijna traditionele doelpunt weer mee. Gek genoeg was deze 3-0 voorspong het moment om de teugels wat te laten vieren waardoor de gasten weer wat terugkwamen in de wedstrijd. Het weerhield Forescate er niet van om via een oogstrelende counter de 4-0 aan te tekenen. Tycho Engelen was de doelpuntenmaker en Noud tekende voor de assist. De laatste 10 minuten geloofde de thuisclub het wel en incasseerde de eretreffer, die Naarden ook wel toekwam: 4-1.

Fijne punten voor Forescate, dat in de Overgangsklasse samen met Alphen de 5e plek inneemt met 13 punten na 9 duels. Zondag 19 november staat de laatste uitwedstrijd voor de winterstop op het programma. Qui Vive uit De Kwakel is de tegenstander. Door het 1-1 gelijkspel bij Alphen staat Qui Vive nu op 8 punten. Een heuse 6-puntenwedstrijd, want bij een overwinning vergroot Forescate het gat met De Kwakelaars, de nummer 10 van de ranglijst, tot 8 punten en dat zou een prachtige marge zijn voor de Voorschotense overgangsklassedebutant. De wedstrijd begint om 14.45 uur en natuurlijk rekent Heren 1 ook nu de op de steun van het eigen Blauwe Legioen.

Foto ‘s: Aldo van der Laan