Forescate Heren 1 wint knap van MHC HBS: 3-2

In de 11e en laatste speelronde boekte Forescate Heren 1 een uitstekende 3-2 zege op MHC HBS, de nummer 3 van de ranglijst. Zeker na de pauze werd het een wedstrijd met alles wat hockey op overgangsklasseniveau zo leuk maakt. Uiteindelijk had Forescate de langste adem en dat betekent, dat het als debutant in de overgangsklasse met een prachtige 5eplek de winterstop ingaat.

Nadat Dames 1 het goede voorbeeld had gegeven door eerder op de dag met 3-1 van Alliance te winnen, maakte Forescate Heren 1 zich op voor de strijd met HBS uit Bloemendaal. De tweede hockeyclub uit deze Noordhollandse gemeente speelde vorig seizoen nog in de promotieklasse, zoals Forescate om seizoen 2022/2023 nog uitkwam in de eerste klasse. HBS degradeerde, terwijl Forescate promoveerde waardoor beide club elkaar nu treffen in de overgangsklasse. HBS nam de derde plaats in met 19 uit 10 en Forescate had vijf punten minder, maar stond wel vijfde. Coach Christiaan Hoekstra had afgelopen week nogal wat zieken in zijn selectie en dat zorgde voor de nodige hoofdbrekens.

Sterke start HBS

In het eerste kwart was het HBS, dat de boventoon voerde. De jonge, technisch vaardige formatie uit het Bloemendaalse speelde goed hockey en op basis van het spelbeeld leek er weinig te halen voor Forescate. Zeker niet toen Derek Neijzen een scoop niet goed beoordeelde en een van de gevaarlijke aanvallers van de gasten de bal binnen de cirkel genadeloos hard met een backhand de verre hoek injoeg: 0-1. Een plaatje van een doelpunt, maar ook een domper voor de thuisploeg. Toch kwam Forescate langzaamaan beter in de wedstrijd en kon het af en toe ook gevaarlijk worden in de Bloemendaalse cirkel. Toch was het Tycho Engelen die door een fantastische lijnstop bij een strafcorner van HBS zijn ploeg in de wedstrijd hield. Zo werd de rust met een 0-1 achterstand bereikt.

Forescate draait wedstrijd om

De pauze had een positieve uitwerking op de thuisclub. Forescate kreeg wat meer kansen en enkele strafcorners. In de 44eminuut haalde Julius Verhaar een strafcorner en was het uiteindelijk Tycho Engelen, die uit een variant via de klomp van de goalie de 1-1 aantekende en die opkikker had Forescate ook echt nodig. Waar de bezoekers aanvankelijk met veel bravoure speelden, sloop de onzekerheid toch een beetje in het team. Forescate rook zijn kans en nadat Olivier van Boheemen twaalf minuten voor tijd met een prachtige actie een strafcorner versierde, stond het kanon van Derek Neijzen goed afgesteld: 2-1. Slechts 1 minuut mochten de blauwen genieten van deze voorsprong, want de maker van de eerste treffer van HBS sloeg wederom met een vernietigende backhand toe: 2-2. Het spektakelstuk ging gewoon door, want Yannick van der Haas brak weer een minuut later door op links en sloeg de bal hard richting de doelman. Uit de kluts verdween de bal (al dan niet met een tikje van Olivier van Boheemen) wederom in het Bloemendaalse doel tot uitzinnige vreugde van Het Blauwe Legioen.

Slotakkoord

Met de 3-2 voorsprong werden de laatste 10 minuten zenuwslopend. Forescate kreeg een groene kaart, HBS een gele kaart en daar kwam nog eens een groene kaart over heen. Met een nummerieke meerderheid misten Thomas Bemelmans en Rens Otto een uitgelezen kans op de 4-2, maar die viel niet. Rens Cassee hield zijn doel verder schoon en daardoor was de 3-2 overwinning een feit. Heren 1 kan terugkijken op een uitstekende eerste competitiehelft waarin het liefst zeventien punten behaalde uit 11 duels. De overwinningen op toppers als Leiden en HBS sprongen het meest in het oog en aan de andere kant viel alleen de royale nederlaag tegen Alphen uit de toon. De vijfde plek in de overgangsklasse is terecht op basis van datgeen Forescate tot dusver heeft laten zien. Onderin lijkt Hilversum de zwakste broeder, maar de rest van de ploegen is behoorlijk aan elkaar gewaagd. De titelstrijd lijkt te gaan tussen Reigers en Leiden. Heren 1 gaat nu de zaal in en hervat de veldcompetitie op 3 maart 2024.

Fotos: A.vd Meulen