Wedstrijdverslag Forescate D1 – Alliance D1 van 26 november 2023

Op zondag 26 november stond de laatste thuiswedstrijd voor de winterstop op het programma. Na een verre uitwedstrijd in de Silvercup tegen Etten-Leur D1 op vrijdagavond, mochten de dames dit keer aantreden tegen Alliance D1. De bekerwedstrijd ging helaas met 2-1 verloren en dus was iedereen gebrand om de 3 punten in Voorschoten te houden. Gezien de stand op de ranglijst moest het ook gebeuren: Alliance stond met 8 punten op de 10e plek, en bij winst zou er een mooi gat geslagen worden met de onderkant.

Het eerste kwart begonnen de dames meteen goed. Iedereen zat er fel bovenop en de eerste kansen werden gecreëerd. Alliance werd ook af en toe gevaarlijk en het spel ging gelijk op. Toch was het Alliance die de score wist te openen via een tip-in, 0-1. Een tegenslag voor Forescate, maar er was nog niets verloren. Met vol goede moed gingen de dames op zoek naar de verdiende gelijkmaker. Na een aantal strafcorners gehaald te hebben, werd een mooie variant gespeeld. Uit de rebound was het eindelijk raak via Lotte de Bruin: 1-1!

In het tweede kwart werd Forescate dreigender. Alliance ging fysiek spelen en Forescate profiteerde hiervan. Met een flink aantal strafcorners achter elkaar was het dit keer opnieuw raak via een rechtstreekse push van Anouk van Zonneveld: 2-1! De achterstand was omgebogen in een voorsprong! Met deze stand gingen beide ploegen rusten.

In de rust werd besproken hoe de laatste 35 veldhockeyminuten van 2023 in te gaan: rustig omgaan met balbezit en het hoofd koel houden. Met veel goede moed en strijdlust begonnen de dames aan de tweede helft. Forescate ging volle bak op zoek naar nog meer doelpunten om de score uit te bouwen. Via mooie acties van de spitsen en de middenvelders had Forescate grote kansen, maar de keepster van Alliance leverde uitstekend keeperswerk. Daarnaast bleef Alliance fysiek spelen waardoor Forescate bleef profiteren van overtallen op het veld en strafcorners. Aan het einde van het derde kwart kreeg Forescate zodoende een uitspeelcorner. Via Anouk van Zonneveld werd het doel gevonden: 3-1!

Met nog 17,5 minuut te gaan in het vierde kwart was Forescate besloten deze stand vast te houden. Forescate bleef gestaag als collectief druk zetten en creëerde kansen. Achterin werd strak verdedigd en kwam Forescate niet meer in de problemen. De winst was binnen!

Hiermee zit de eerste seizoenshelft erop en is het tijd voor een welverdiende winterstop. Forescate D1 staat stabiel op een 8e plek met 14 punten. Een goed resultaat, maar de ambitie is om in de tweede seizoenshelft te kunnen stijgen op de ranglijst en gaan de dames weer voor het linker rijtje!

Een aantal dames zijn terug te vinden in de zaal: er is promotie gemaakt naar de 1eklasse! In de Leonidas Dome zal vanaf 10 december de zaalcompetitie beginnen. Wij hopen u dan wellicht een keer langs de lijn te zien of tot in maart 2024!

Tekst: EvP
Fotos E.v.Zonneveld