Wedstrijdverslag Forescate D1 – Alecto D1 van 3 maart 2024

Op zondag 3 maart stond de eerste thuiswedstrijd van de tweede seizoenshelft tegen Alecto Dames1 op het programma. Na een goede voorbereiding in de afgelopen vijf weken, waaronder een mooie trainingsstage naar het zonnige Malaga, waren de dames klaar om de eerste 3 punten van 2024 binnen te halen.

Het eerste kwart begon had Alecto de overhand en zette fel druk. Forescate was wat slordig, maar begon steeds meer grip te krijgen op de wedstrijd. Alecto kreeg meerdere grote kansen, maar door goed verdedigings- en keeperswerk bleef een tegengoal uit. Na wat kleine tactische aanpassingen in de rust tussen het eerste en tweede kwart, kwamen de dames van Forescate beter in de wedstrijd. Via een paar mooie scoops van achteruit werd de aanval steeds gevaarlijker richting de cirkel van Alecto. Helaas werden deze kansen nog niet omgezet in doelpunten en ook de strafcorners waren nog niet succesvol.

Het omslagpunt kwam halverwege het tweede kwart. Anouk van Zonneveld scoopte de bal ver over de middellijn richting Esmee Braams, die de bal goed controleerde en een pass gaf op Elise van Pijlen. Zij zag Aniek Wegner opkomen op de linkerkant en gaf een steekpass de cirkel in. Vervolgens werd Aniek gehakt op haar stick door een verdediger van Alecto, waardoor er geen scoringsmogelijkheid meer was. De scheidsrechter besloot na enig overleg dat dit een opzettelijke overtreding in de cirkel was en dus om een strafbal toe te kennen aan Forescate. Deze werd fantastisch verzilverd door Anouk van Zonneveld in de linkerbovenhoek, 1-0.

Nu was het zaak om door te pakken en gefocust te blijven. Dit resulteerde in goed spel in de tweede helft waarbij het doel was om de voorsprong verder uit te bouwen. Alecto kreeg nog een paar strafcorners maar deze werden goed uitgelopen door Martine Morsch en Esmee Braams en ook Philique Immink pareerde een paar schoten op doel.

Met nog 17,5 minuut te gaan in het vierde kwart ging Forescate volop op zoek naar de 2-0. En deze kwam er 5 min voor tijd. Via een scoop van Anouk van Zonneveld naar Lise van der Kruk, kwam de bal terecht bij Aniek Wegner die de cirkel in liep en met een heerlijk schot uithaalde. De bal ging over de keepster van Alecto in het linkerzijnet, 2-0! Nu was de winst zo goed als binnen. Alecto kreeg nog in de laatste minuut een aantal uitspeelcorners achter elkaar, waarvan zij er eentje wisten te verzilveren. Dat bracht de eindstand op 2-1. De eerste 3 punten van de tweede seizoenshelft zijn daarmee een feit!

Komende week wordt er weer hard getraind, zondag 10 maart staat een belangrijke uitwedstrijd tegen Alphen D1 op het programma. Hierbij kunnen de dames alle support gebruiken om 3 punten mee terug te nemen naar Voorschoten. Forescate D1 hoopt u dan langs de lijn te zien!

Fotos: E.v.Zonneveld