Internationaal hockeyweekend voor Forescate JO14-1

Afgelopen weekeinde namen de jongens van Forescate O14-1 deel aan het Rotterdam Easter Tournament. Na de teamtrip naar Barcelona in februari waren zij door Hockeyreizen benaderd om het speelveld te vergroten. Samen met leeftijdsgenoten uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland streden zij 2 dagen lang om de hoogst mogelijke plek van het toernooi.

Ter voorbereiding stond er vrijdagavond eerst nog een oefenwedstrijd op het programma tegen Bennebroek JO14-1. Dit team staat 2e in de IDC competitie met tot op heden nog maar één verloren wedstrijd. Beginnend aan een lang weekend hockey besloten de jongens met volle focus te starten: binnen één kwart was de 3-0 al op het scoreboard aangetikt: Bennebroek kwam er niet aan te pas. Met een 8-0 overwinning werd het weekend verder ingeluid door samen met de tegenstanders en het publiek pizza's te eten en nog een potje te voetballen.

Dat laatste was wellicht niet al te slim, want de wekker ging op zaterdag al vroeg af. Aangekomen in Rotterdam troffen de jongens eerst het Nederlandse Kampong JO14-1, een team uitkomend in de hoogste poule van Nederland, super O14 competitie. Dat was direct duidelijk: hoewel de avond ervoor zelf Bennebroek een veeg uit de pan gegeven, kreeg Forescate een behoorlijke pak op de broek van Kampong. Nog net geen dubbele cijfers, maar met een 8-0 verlies in 2x 20 minuten wél een behoorlijke deuk in het ego.

De tweede wedstrijd in de loop van de dag was tegen de jongens van de Ierse delegatie. Een ware tegenstander waar met 3-0 van werd gewonnen.

De resterende wedstrijden zaterdag waren tegen de twee teams van de Nationale selectie van de O14 van het Verenigde Koninkrijk. De spierpijntjes en vermoeidheid van de voorgaande wedstrijden begonnen op te breken. Met twee verliespotjes (3-1 en 2-0) werd de dag wel hockeyend afgesloten maar nog lang niet feestend: een BBQ en disco met de met de Ierse meiden zorgden voor een mooie afsluiting van de dag.

Hoewel enkel 3 wedstrijdpunten en vermoeidheid niet de ideale grondslag waren om de zondag te starten en op te gaan voor de prestaties, verraste Forescate vriend en vijand op het veld tegen Stuttgart JO14-1 eerste Paasdag. Stuttgart wist van Kampong te winnen met 3-1 winst, echter wist Forescate hen weg te spelen met een klinkende 6-1 overwinning. Forescate werd met deze stunt verrassend 2e in de poule en mocht in de bronzenfinale aantreden tegen Rotterdam JO14-1. Dit team was in de reguliere voorcompetitie veel te sterk voor Forescate, echter in de 2x 20 minuten wisten beide teams elkaar in evenwicht te houden met een 3-3. Shoot-outs leiden uiteindelijk tot een spannende ontknoping die Rotterdam wist te winnen.

Helaas geen brons, maar een eervolle 4e plek in dit sterkte internationale speelveld is een behoorlijke prestatie waar met trots naar gekeken mag worden als kleine club uit Voorschoten. Een talentvolle lichting hockeyers die zowel op- als naast het veld zorgen voor een behoorlijke gezonde dosis sportiviteit en gezelligheid.