Zaalhockey in winterweer
Met het huidige winterweer en het feit dat onze velden nu al enige tijd niet bespeelbaar zijn door sneeuw en vorst is het maar goed dat we in zaal hockeyen.

Maar omdat we natuurlijk wel naar de zaal toe moeten rijden zijn we niet helemaal onafhankelijk van het weer, en krijgen de KNHB en wij altijd veel vragen over het al of niet doorgaan van wedstrijden zodra het KNMI een weersverslechtering aankondigt.

In het afgelopen weekeinde zijn er toch een paar incidenten geweest waarbij o.a. sommige van onze Forescate teams de dupe waren door tegenstanders die niet kwamen opdagen.

De KNHB heeft coulant opgetreden over het afgelopen weekeinde, maar de competitieleiding heeft in een mail aan alle zaalhockeycommissarissen wel duidelijk aangegeven wat de spelregels over afgelastingen zijn, en aangegeven dat die regels in de komende weekeinden strikt zullen worden toegepast.
Omdat we niet willen dat onze teams de dupe worden van boetes of puntenminderingen, hebben we de tekst van de KNHB hieronder samengevat.

Belangrijk uitgangspunt is dat zaalhockeywedstrijden in principe altijd doorgaan, er is immers ook geen mogelijkheid om zaalwedstrijden later even in te halen.

De regels van de KNHB zijn daarover ook overduidelijk.

Als de weersomstandigheden slecht zijn is het als team belangrijk om meer tijd te plannen voor het reizen naar en van de zaal om in alle rust veilig aan te kunnen komen, maar dat zal het spelen van de wedstrijd niet in de weg hoeven staan.

Als er als gevolg van een extreem slechte weers/verkeers-situatie toch een afgelasting van de wedstrijden zal moeten plaatsvinden, kan dat slechts in 2 situaties:

1. Bij een centrale afgelasting door de KNHB.
    Als de KNHB op basis van de weers- of verkeersvoorspellingen een zwaarwegend gevaarlijke situatie in het hele district verwacht kan het zijn dat besloten word tot een complete afgelasting van de wedstrijden, of van een gedeeltelijke afgelasting in een bepaalde regio binnen ons district.
    Dit soort afgelastingen worden door de competitieleiding per E-mail aan de zaalhockeycommissarissen van de clubs medegedeeld, en tegelijkertijd op de KNHB site gepubliceerd. De zaalhockeycommissarissen zorgen dan ook voor een publicatie van de afgelasting op de clubwebsite.

2. Indien er geen centrale afgelasting plaats vindt kunnen wedstrijden, als gevolg van de weersomstandigheden, alleen maar dan worden afgelast na overleg en met overeenstemming tussen de zaalcommissarissen van de belanghebbende verenigingen en met communicatie naar de beheerders van de betrokken hal.

De afgelasting zal dan direct in het wedstrijdschema op de clubwebsite zichtbaar zijn, en veelal ook per mail aan teambegeleiding gecommuniceerd. Daarvoor zullen de mailadressen worden gebruikt zoals die in onze ledenadministratie LISA zijn opgenomen, dus controleer die desnoods nog even goed via het onderdeel "instellingen” op de site (na inloggen met uw persoonlijke inlogcode).

Zolang de afgelasting van een wedstrijd niet op de site te zien is, is het dus altijd belangrijk om als team gewoon voor de wedstrijd te verschijnen.
    Want omdat de tegenstanders wel al op de locatie aanwezig zullen kunnen zijn ondanks het weer, is de KNHB vrij strikt in het hanteren van het reglement in gevallen waarin teams zonder afstemming via de zaalcommissarissen niet verschijnen voor hun wedstrijd.
    Het zaalhockeyreglement stelt daarover overigens formeel :
    Indien aan de gestelde bepalingen niet is voldaan of indien geen correcte overeenstemming is bereikt, heeft het niet opgekomen team de wedstrijd met 5-0 verloren, krijgt 3 punten (naast de al verloren wedstrijd) in mindering en incasseert een boete van 75,-- euro.

Natuurlijk hopen we dat de weergoden dit weekeinde geen verstoring van de zaalhockeycompetitie zullen veroorzaken, en dat alle wedstrijden gewoon zullen doorgaan. Maar voor alle zekerheid wilden we jullie deze KNHB informatie toch onder de aandacht brengen.

Veel plezier in de rest van de zaalcompetitie,

Aernout en Desiree Cortenbach
Zaalhockeycommissarissen MHC Forescate